Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Vinderen af Årets it-fuser: Det er Computerworlds skyld

Computerworlds læsere har talt, og blandt fem nominerede kandidater har vi nu fundet den endelige vinder af Årets it-fuser 2013. Læs reaktionerne fra årets suveræne "vinder".

Rejsekortet er årets største it-fuser. 

Det mener hovedparten af de Computerworld-læsere, som i december har givet deres mening til kende via en afstemning.

I alt tikkede 854 stemmer ind, og her valgte 346 personer, eller hvad der svarer til 40 procent, at sende det famøse kort til rejser med offentlige transport helt i top.

Mens læserne ikke er i tvivl om, at Rejsekortet er en suveræn it-fuser, er "vinderen" selv anderledes positiv omkring sit eget produkt. 

Den administrerende direktør hos Rejsekort A/S, Bjørn Lindegård Wahlsten, fremhæver, at titlen kom i hus på grund af Computerworlds beskrivelse af Rejsekortet i artiklen Stem på din favorit: Her er årets fem største it-fusere.

"Med den vidunderlige beskrivelse, Computerworld laver af os, så forstår jeg godt, at vi vinder. I er ikke særlig præcise," mener Bjørn Lindegård Wahlsten.

Direktør: Derfor vinder vi
Hvad siger I til at modtage prisen?

"Jeg mener, at præmisserne skal være klare," lyder det fra Bjørn Lindegård Wahlsten, som fortsætter: 

"For det første er der rejst over 40 millioner rejser med Rejsekortet på nuværende tidspunkt, der rejst for mere end 1,5 milliard kroner på Rejsekort-systemet, der er købt over 650.000 Rejsekort."

"Vi har lige lavet en ny stor kundeundersøgelse igen, som vi gør hvert år, hvor 63 procent af kunderne svarer, at de har anbefalet rejsekortet til andre," påpeger Bjørn Lindegård Wahlsten.

Men hvad mener I om at modtage prisen?

"Hvis det sættes op på den måde, som I har sat det op på med forkerte præmisser og med forkert citat omkring, hvad Rigsrevisionen skriver og ikke skriver, så vil jeg sige, at man kan nå frem til hvad som helst," siger Bjørn Lindegård Wahlsten og henviser igen til beskrivelsen af Rejsekortet i artiklen Stem på din favorit: Her er årets fem største it-fusere.

Computerworld erkender, at beskrivelsen af Rigsrevisionens kritik ikke var præcis nok, og har derfor foretaget en præcisering af Rejsekortets it-fuser-kandidatbeskrivelse.

Rejsekort A/S: Vores produkt er ikke helt tosset

Da præmis-kritikken fra Bjørn Lindegård Wahlsten så småt er forstummet, drejes interviewet over på forbrugerkritikken af Rejsekortet.

En DTU undersøgelse fra november viser blandt andet, at forbrugerne ofte er forvirrede over, hvornår og hvordan man skulle tjekke ud og ind.

Også Computerworld-blogger Claus Sølvsteen har beskrevet sit hyr med Rejsekortet. Det kan du læse mere om her.

Der har været en del skriverier omkring brugen af Rejsekortet, og der kan jeg blandt andet...

"Jeg henviser til vores brugerundersøgelse. Det der er væsentligt for os er jo kundernes reaktion," afbryder Bjørn Lindegård Wahlsten.

Direktøren peger på Rejsekortets egen brugerundersøgelse fra 2012, der viser, at 63 procent af kunderne har anbefalet rejsekortet til andre.

Men hvis man kigger på DTU's undersøgelse fra november, viser den jo, at forbrugerne er usikre på tjek ud- og tjek ind-funktionen. Det ligger jo lidt væk fra jeres egen undersøgelse, kan man sige?

"Nej, det ligger ikke væk fra vores undersøgelse [...] Nu tager du et hjørne af det overordnede design. Det svarer nogenlunde til, at du siger, at biler er noget besværligt noget, for du skal skifte gear, så gearskifte er dermed noget værre noget i biler. Du tager ikke udgangspunkt i, at biler transporterer dig fra A til B og har et totaldesign," siger Bjørn Lindegård Wahlsten.

Så det handler for forbrugerne om at kigge på det helt overordnede billede af, hvordan Rejsekortet fungerer?

"Når jeg henviser til undersøgelserne fra sidste år, siger 63 procent af kunderne, at de har anbefalet Rejsekortet til andre. Så når 650.000 har købt Rejsekortet, når du har gennemført 40 millioner rejser og omsat for 1,5 milliard, så synes jeg ikke, at det er helt tosset som produkt," mener den administrerende direktør.

Direktør: Vi lytter på vores brugere
Ifølge den administrerende direktør tager Rejsekort A/S brugernes henvendelser alvorligt, og retter sit såkaldte totaldesign til, når det giver mening.

Virksomheden har blandt andet foretaget ændringer, der skal hjælpe forbrugerne med at høre, om de har tjekket rigtigt ind eller ud, når deres rejsekort bliver trukket forbi Rejsekortets standere.

"I syv procent af tilfældene kunne vi se, at kunderne troede, at de blev tjekket ind, uden at det reelt skrete. Derfor har vi ændret fejllyden, der kommer, som nu er meget anderledes," fortæller Bjørn Lindegård Wahlsten.

Kommer der til at ske andre forandringer med Rejsekortet i nærmeste fremtid?

"Ligesom alle andre it-systemer kommer der nye versioner i løbet af 2014, der kan lidt mere. Eksempelvis kan vi lægge et fastpris-produkt på et Rejsekort og forskellige andre ting, så vi foretager selvfølgelig en naturlig videreudvikling," siger vinderen af Årets it-fuser 2013.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere