Nets tavs efter mega-nedbrud

Kun få detaljer er sluppet ud omkring kæmpe-nedbruddet, der i går sendte de danske Dankort-terminaler til tælling i 11 timer.

Dagen derpå er der nærmest larmende tavshed fra Nets, der er ansvarlig for udviklingen og driften af det Dankort-system, som i går var berørt af et historisk langt nedbrud på omkring 11 timer.

Nets har både i dag og i går valgt kun at løfte fligen for et par enkelte detaljer.

"Vores foreløbige konklusion er, at der opstod en fejl på en netværks-router i forbindelse med en planlagt systemopdatering hos vores leverandør, IBM," lyder det fra kommunikationsrådgiver Michael Juul Rugaard, Nets.

Nets kalder hændelsen for en "menneskelig fejl" og mener nu, at det er tid til at gennemgå alle opdaterings-procedurer med leverandøren IBM.

IBM også skyld i nedbrud i fjor
Det er ikke første gang, at leverandøren IBM sender en af Nets' betalingsløsninger i jorden. I fjor var IBM-teknikerne også på spil med en fejlslagen rutinemæssig opdatering, der medførte et mere end tre timer langt nedbrud.

Nu sker det igen. Hvad kommer det til at betyde for jeres samarbejde med IBM?

"Det vil være helt forkert af mig at sige noget om det," siger Michael Juul Rugaard og fortsætter:

"Men det er klart, at som Susanne Brønnum [Group Executive Vice President hos Nets, red.] sagde på tv i går, så giver det selvfølgelig anledning til, at vi kigger vores procedurer gennem i sømmene, og det gør vi selvfølgelig sammen med IBM, men jeg kan ikke på nogen måde drage nogle konklusioner nu," siger Michael Juul Rugaard.

Kommunikationsmedarbejderen hos Nets nedtoner samtidig betydningen af det 11 timer lange nedbrud.

"Til trods for det vi så i går, mener vi, at vi har et overordentligt stabilt system, som man kan have tillid til. Det er vores klare overbevisning," siger Michael Juul Rugaard.
"Det kan desværre altså bare ske en sjælden gang"

Nets: Nedbruddet skal kortlægges
Selv om Nets' ikke vil fortælle noget om nedbruddet, før IBM har givet virksomheden en rapport, som beskriver hændelsesforløbet nærmere, ved Nets allerede nu, hvad der skal til for at undgå nedbrud i fremtiden.

"Alt skal kortlægges, så vi kan lære af forløbet. Så kan vi sikre os, at samme fejl ikke begås flere gange," fortæller Michael Juul Rugaard.

Selv om systemerne i skrivende stund knap har haft en oppetid, der nærmer sig 24 timer, er virksomheden selv yderst positiv omkring at undgå fremtidige hændelser.

"Det kan desværre altså bare ske en sjælden gang til trods for, at det system vi har, formentlig er verdens bedste system," siger Michael Juul Rugaard.

IBM ønsker i dag ikke at kommentere hændelsen og henviser til sin udtalelse fra i går.

Læs også:
Nets: Mega-nedbrud skyldes fejl hos IBM

Opdaterings-bøf hos Net: Dankort-terminaler helt i sort

Total tavshed i Nets efter stort Dankort-nedbrud



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Dansk top-CIO i Svitzer ikke i tvivl: Her er mine hovedopgaver for it i 2017
Planerne for 2017: For Jesper Kingo Christensen, CIO i Mærsk-selskabet Svitzer, bliver 2017 et år med masser af prototype-projekter, der skal bane vejen for digitale satsninger. Skiftet fra et lokalt dansk datacenter til en global cloud-løsning skal dog også realiseres.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Invester i nye it-systemer og øg din konkurrencefordel
Sådan øger du antallet af kunder uden at øge bemandingen, få mindre stress i hverdagen og et langt bedre forhold til kunderne end tidligere.