Nets: Mega-nedbrud skyldes fejl hos IBM

Problemerne, der ramte danske Dankort-terminaler tidligt i morges, skyldtes en netværksfejl hos IBM.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Opdateret: Nets oplyser klokken 15.55, at Dankort-terminalerne virker igen.

Nets fremlægger nu mere information om det nedbrud, der har hærget landets Dankort-terminaler siden klokken 05.15 i morges.

"Det skyldes en netværksfejl hos IBM, og vi anbefaler derfor stadig, at terminalerne anvendes i offline mode," skriver Nets i en pressemeddelelse på virksomhedens hjemmeside.

Men selv om Nets nu har lokaliseret problemet og udpeger sin leverandør, IBM, som problemkilde, kan Nets stadig ikke fortælle, hvordan problemet opstod.

Nets: Det er vores ansvar
Selv om nedbruddet snart har varet det meste af mandagen, er det stadig yderst sparsomt med tekniske detaljer.

Er det IBM, der lavede opdateringen i morges, eller gjorde Nets det?

"Det er vores ansvar, så det er sådan set lige meget, hvem der har opdateret systemet i den sammenhæng," mener Ulrik Marchall, der er pressemedarbejder hos Nets.

Så Nets mener det er helt ligegyldigt, hvem der har lavet opdateringen, der har resulteret i nedbruddet?

"For os er det selvfølgelig ikke lige meget, men for brugerne af systemerne er det underordnet," vurderer Ulrik Marchall.

Så Nets vil ikke fortælle, hvem der har opdateret systemerne og skabt nedbruddet?

"Jeg ved det faktisk ikke. Jeg har først lige fået det med IBM at vide lige nu," siger Ulrik Marchall.

IBM har sendt dette skriftlige svar til Computerworld:

"IBM er leverandør af de services til Nets der vedrører Dankortet. Vi har siden problemets start haft vores lokale og internationale eksperter på opgaven i tæt samarbejde med Nets for at løse problemerne. Den normale service på dankortet er nu genoprettet. Vi beklager dybt situationen og de gener det har medført i dagens løb," skriver Karsten Stokking, der er pressekoordinator hos IBM.

IBM ønsker ikke at kommentere nedbruddet yderligere.

Læs også:
Opdaterings-bøf hos Nets: Dankort-terminaler helt i sort

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job