Rejsekortet: Vi er ikke stolte af den nuværende løsning

Efter hård kritik fra en af landets førende eksperter i brugervenlighed, erkender Rejsekortet nu, at skift af betalingskort på virksomhedens hjemmeside "ikke er køn".

Artikel top billede

Screenshot af brugervejledningen fra Rejsekortets hjemmeside.

Rejsekortet erkender, at virksomhedens nuværende funktion, omkring ændring af betalingskort ved automatisk optankning, ikke er god nok.

"Vi er fuldstændig klar over, at det her ikke er godt. Så det behøver vi ikke en usability-ekspert til at fortælle os," erkender Gregers Mogensen, der er chefkonsulent i Rejsekort A/S.

Udtalelsen falder efter hård kritik af brugervenligheden fra en af landets førende usability-eksperter, der vurderer, at Rejsekortets specifikke funktion til automatisk optankning er "grotesk" og "ubrugelig".

Det kan du læse mere om her: Ekspert: Rejsekort-funktion er grotesk og ubrugelig

Gregers Mogensen lover dog, at funktionen vil blive ændret rent brugervenlighedsmæssigt i indeværende år.

Rejsekortet: Vi er ikke stolte af den nuværende løsning
Et af problemerne med den såkaldte tank-op-funktion består, ifølge usability specialist Ole Gregersen, i, at forbrugerne i dag må vente minimum tre dage, og skal rejse minimum to gange til en vilkårlig station for at udføre check ind og ud.

Hvorfor tager det minimum tre dage, og minimum to gange check ind og ud på stationerne, for at udføre ændringen?

"Det skal man på grund af det system, vi har i dag, som vi ikke er stolte af, skal vi sige med det samme," fortæller Gregers Mogensen.

Ifølge chefkonsulenten opstår ventetiden på tre dage, fordi ændringerne skal behandles af flere omgange.

"Når du nedlægger betalingsaftalen, fjerner du også den dataklump, der ligger på Rejsekortet, som viser systemet, at det skal tankes op," siger Gregers Mogensen og fortsætter:

"Den information skal leveres til dit Rejsekort, så kortet ikke tanker op. Når Rejsekort systemet har fået besked om, at kortet ikke tanker op mere, så kan du få lov at oprette en ny betalingsaftale, der skal sendes ud på kortet,"

Så processen med at gå fysisk til en station to gange i processen, sker simpelthen fordi, at det er på stationen at informationerne skrives ned på Rejsekortet?

"Ja. Vi er nødt til at ændre data på Rejsekortet, og det sker kun, når det bliver brugt. Vi kan jo ikke ændre data på Rejsekortet, når det ligger i din lomme," siger han.

Det kan du læse mere om her: Ekspert: Rejsekort-funktion er grotesk og ubrugelig

Du må vente tre dage

Hvad med den anden del, hvor man skal vente minimum 24 timer i tre omgange, hvad skyldes det?

"Når du har været nede og bruge dit Rejsekort, er det blevet registreret. Den følgende nat rydder systemet op, hvor der foregår det, vi kalder end-of-day kørsler, hvor systemet laver dagens oprydning, og bliver klar til næste dag," fortæller Gregers Mogensen.

Her er der tale om såkaldte batch-kørsler, som Rejsekortet bruger til at håndtere dataoverførsler.

Hvordan kan det være, at batch-kørslerne kun kan foregå én gang i løbet af døgnet?

"Sådan er systemet lavet. Det er ikke unormalt, når du har så store systemer, at batchkørsler kører om natten, fordi der ikke altid er tid til at køre dem om dagen, på grund af at der sker rigtig mange transaktioner, som farer ind og ud,"

Rejsekortet vil ændre funktionen i år

Rejsekortet er i øjeblikket i gang med større ændringer af systemerne, som ved lanceringen senere på året også vil få indflydelse på den automatiske optankning.

"Vi ved udemærket godt, at løsningen ikke er køn, men den kommer til at ligne den, man har på andre hjemmesider også. Man går ind på sin hjemmeside, og ændrer Dankortet med det samme," fortæller Gregers Mogensen.

Hvilke tekniske ændringer bliver der foretaget, for at gøre det muligt undgå de nuværende processer i fremtiden?

"Det er ligegyldigt. Det har ikke noget at gøre med, hvordan vi gør inde bag ved forhænget. Den metode vi får, kan både køres i batch-kørsel og alt mulig andet, men det har ikke noget sagen at gøre, fordi du kommer ikke til at mærke det som forbruger," siger han.

Kunne være løst fra starten

Hvorfor kunne Rejsekortet ikke have lavet det fra starten?

"Man kunne have lavet det fra starten, hvis vi havde valgt at gøre det. Det blev bare ikke valgt fra starten. Der ikke nogen teknisk grund til, at det ikke blev lavet fra starten, det blev det bare ikke," fortæller Gregers Mogensen.

Brugte i usability-eksperter da funktionen blev udviklet?

"Ja, vi har haft usability-firmaer, som vi har brugt løbende på hjemmesiden, og det er selvfølgelig indlysende, at når de har set funktionen, så har de sagt, at det ikke var godt nok," siger han.

Brugte i usability-firmaerne før eller efter funktionen blev udviklet?

"Både under udformningen af specifikationerne og under prototype-fasen."

Læs også: Ekspert: Rejsekort-funktion er grotesk og ubrugelig

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S