Fed løn er ikke alt: Disse ting er mindst lige så vigtige som en god løn

ComputerViews: En god løn er langt fra nok, hvis man vil have fat i dygtige medarbejdere. Se her, hvad medarbejderne især tænder på.

Artikel top billede

ComputerViews: It-branchen er en omskiftelig branche at arbejde i: Virksomheder og produkter kommer og går, og det gør mange medarbejdere også.

Skiftende krav, mange nye muligheder og en branche i hastig udvikling sætter ekstra fut i medarbejderomsætningen, hvilket gør, at kun de færreste teams vil have nøjagtigt de samme medarbejdere om blot et år.

En rotation af kompetencer kan være sundt og frugtbart for enhver virksomhed. Det skal bare ikke gå for stærkt.

Interessant er det, at det langt fra altid er lønnen, der får it-folkene til at søge væk.

I stedet er der andre områder, der ifølge flere undersøgelser prioriteres ganske højt, og som de dygtige medarbejdere lægger stor vægt på, hvis de skal lokkes videre og væk fra deres nuværende job.

Job-stabilitet

Job-stabilitet er især vigtigt for mange i turbulente tider med arbejdsløshed, bekymringer og nedgang i markederne, som i sagens natur får mange til at frygte nedskæringer, fyresedler og fremtidens behov for netop deres kompetencer.

Er man som virksomhed i stand til at signalere, at man er solid som en bryggerhest, så man også eksisterer og har indflydelse og spændende produkter om en årrække, kan det øge interessen for selskabet blandt attraktive it-folk ganske betydeligt.

Dette gælder i øvrigt også i fastholdelsen af attraktive medarbejdere, da langt de fleste trives bedre med at være i en virksomhed, hvor der er udsigt til at kunne blive, indtil man selv siger stop, end i en nedgangs-truet virksomhed.

I opgangstider med højkonjuktur er behovet for tryghed og stabilitet knap så stort, da det her bliver nemmere at finde nye job.

Geografisk placering

Når vi går på jagt efter nyt job, er adressen noget af det første, vi tjekker.

Og ligger en potentiel ny arbejdsgiver dårligt placeret i forhold til bopælen, kommer jobbet hurtigt bagerst i bunken - også selv om jobbet i sig selv er interessant.

Vi regner det i dag for et helt grundlæggende krav, at der er en fornuftig balance med den tid, som vi bruger på henholdsvis arbejde og fritid/familie - og her bliver transporttiden mellem hjemmet og arbejdspladsen regnet ind under arbejdstiden.

En attraktiv arbejdsplads skal med andre ord være nem og hurtig at komme til og fra. For sælgere og lignende skal der også helst være lettilgængelige parkeringsmuligheder.

Det kan ligeledes være med til at gøre en virksomhed mere attraktiv, hvis den er placeret i et pænt område med udsigt og lys og luft.

Disse ting sætter vi stor pris på

Arbejdskultur

Det er en basal ting med mennesker, at vi hyler bedst med de ulve, der ligner os. Kun de færreste ønsker at være freaken i flokken, der ikke ligner de andre eller tænker som de andre.

En (dygtig) it-mand med hang til afslappet påklædning med T-shirt, cowboybukser og sokker i sandalerne kan meget nemt blive skræmt langt bort i en virksomhed, hvor alle de andre medarbejdere møder på arbejde i hvide skjorter, mørke jakkesæt og velklippet hår. Og vice versa.

Vi har med andre ord brug for at kunne identificere os med i hvert fald nogen af vores nærmeste kolleger, som vi gerne vil dele værdier, tankemønstre og interesser med.

Karrieremuligheder

Skal man have fat i attraktive medarbejdere, skal virksomheden kunne fremvise sunde muligheder for, at medarbejderen kan komme videre i systemet til nye udfordringer.

Tryghed er godt, men kedsomhed og rutine-job er ikke godt.

De fleste vil gerne udfordres og lægge sig i selen for at lære mere, påtage sig mere ansvar og løse større opgaver.

Eksempelvis har en ny amerikansk undersøgelse for nylig påvist, at hele 40 procent af de amerikanske it-folk prioriterer karrieremuligheder højere end lønnen, når de udvælger de job, som de er interesserede i.

Arbejde hjemmefra - eller fra andre steder

For rigtigt mange er det en forventning, at man i en eller anden udstrækning kan arbejde fra en selvvalgt lokation uden for arbejdspladsen - om det så er hjemmefra, fra sommerhuset eller andre steder.

Det kan trække alvorligt ned i arbejdspladsens attraktionsværdi, hvis det kræves, at alle medarbejdere sidder på deres stol hver morgen på samme tidspunkt.

Fleksibilitet, gode teknologiske muligheder og uddeleringen af øget ansvar (i det mindste for medarbejderens egne opgaver) øger interessen.

Det samme gør muligheden for selv at tilrettelægge et skema og selv prioritere over sin egen tid.

Uddannelse

Det er vigtigt for mange af de attraktive medarbejdere, at virksomheden giver dem muligheden for dygtiggøre sig og efteruddanne sig på et niveau, der - som det mindste - hele tiden holder dem á jour med de krav, der hele tiden ændrer sig.

Alle ved, at det er vigtigt ikke at sande til, hvis man også skal være attraktiv og have noget at byde på om bare et par år.

Ny certificeringer, relevante kurser, nye projekter og nye værktøjer hører alt sammen under denne kategori.

Og så får en virksomhed selvfølgelig også gevinst af hele tiden at have opdaterede medarbejdere.

Læs også:

Gode råd: Sådan får du fat i de bedste it-job

Fra dyr og tung til trimmet og slank: Her er erfaringerne fra de allerbedste it-afdelinger

Er du for dyr, for magelig og for langsom?

En ny generation af it-problemknusere er på vej

Disse ting irriterer programmørerne allermest på arbejde

De mest udbredte programmør-fejl: Sådan skal it-chefen ikke gøre

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S