Spam-sms i omløb: Gratis Converse-sko kan koste dig dyrt

Tusindvis af danskere har modtaget en sms, hvor de loves et par gratis Converse-sko. Men intet i verden er gratis, og det kan koste dig dyrt, hvis du takker ja.

Artikel top billede

"Hurra. Dit nummer er blevet udvalgt til at få et par Converse Sneakers til en værdi af 499,- Gå ind på denne side, og vi sender i dag!"

Sådan lyder en sms, som tusindvis af danskere har modtaget de seneste dage. Og selv om man ikke skal kimse af et par gratis Converse-sko, er tilbuddet for godt til at være sandt.

Følger man linket i sms'en, kommer man ind på en side fra firmaet Jukebux.com, hvor man for - nu - blot én krone kan få skoene tilsendt.

Men samtidig accepterer man et prøvetilbud på 14 dages tilgang til Jukebux' cloudservice, der efter prøveperioden koster 300 kroner om måneden.

Derfor opfordres du til at ignorere sms'en og slette den med det samme.

Hvor kommer sms'en fra?
Langt de fleste, der modtager sms'en, vil nok undre sig over, hvorfor de modtager den. Sms'en bliver sendt fra et svensk nummer, og ringer man nummeret op, får man at vide, at nummeret ikke har en abonnent.

Hos Jukebux' kundeservice fortæller de, at de intet har med sms'erne at gøre, og at yderligere information skal komme fra udbyderen, som de desuden ikke kan oplyse, hvem er.

I Danmark er det ulovligt at sende reklame og konkurrencer via elektronisk mail, hvis ikke forbrugeren selv har givet samtykke til, at ens nummer eller mail må bruges til at modtage reklamer, konkurrencer eller lignende.

"Det, vi ofte ser, er, at folk har deltaget i en konkurrence, hvor de så på den ene eller anden måde har accepteret, at deres telefonnummer eller mailadresse må bruges til reklamer. Det er dog ikke ensbetydende med, at Forbrugerombudsmanden synes, at det overholder lovens krav," forklarer fuldmægtig Danielle Berggreen, Forbrugerombudsmanden.

Mange har måske klikket ja i forbindelse med et spørgeskema, en tidligere konkurrence igennem Facebook eller lignende, hvor der i 'Betingelserne' står, at man accepterer, at ens nummer må bruges og endda videresælges til tredjepart.

Forbrugerombudsmanden overvejer sagen
Hos den danske Forbrugerombudsmand har man modtaget en hel del klager over firmaet JukeBux. Firmaet har tidligere udarbejdet lignende sider, hvor tablets, sodastreammaskiner eller Nike-sko gives som gaver, og hvor der i betingelserne står, at man binder sig til et dyrt abonnement.

Alene torsdag har de modtaget fem-seks klager i forbindelse med den nye sms, og Forbrugerombudsmanden overvejer nu, om han skal tage sagen op.

Men det er på ingen måde et nyt fænomen. Annonceklubber, som fænomenet kaldes, lokker med gode tilbud om gratis eller utroligt billige produkter til forbrugeren, der ender med at binde sig til forskellige abonnementer.

"Det er et kæmpe problem, og vi har et stort fokus på det, hvor vi hovedsageligt arbejder på at stoppe potentielle danske virksomheder. Det er et af Forbrugerombudsmandens fokusområder, og vi har allerede politianmeldt en del firmaer, og det vil vi fortsætte med," forklarer specialkonsulent Mai Hansen hos Forbrugerombudsmanden.

Blandt andet blev firmaet Serviceklub politianmeldt i sidste uge.

Serviceklub.dk havde gennemført tre kampagner, hvor det ikke var tydeligt, at forbrugerne bandt sig til dyre abonnementer. Serviceklub har tidligere betalt 60.000 kroner i bøde i en lignende sag.

Svar ikke på sms'en!
Sms'en fra Jukebux slutter med teksten "Reply 'stop'" for at vise, at man ikke vil modtage sms'en.

Svarer man på dette, får man ikke nogen bekræftelse fra firmaet, og da nummeret er svensk, vil det koste dig fire kroner i udlandstakst.

Hos Telenor advarer man på Facebook mod spam-sms'en og råder til ikke at bevare sms'en.

Samtidig skriver Telenor, at er man Telenor-kunde og har sendt en sms tilbage, kan man henvende sig til Telenor og få annulleret de fire kroner.

Læs også: Bølger af sms-spam på vej til din mobiltelefon

Mere om samme emne

Annonceindlæg fra DE-CIX

Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job