Artikel top billede

Software-kaos truer: Derfor skal du rydde op i applikationerne

Vi bliver ved med at tage nye software-løsninger i brug, men forsømmer at sende de gamle applikationer på pension. Her er konsekvensen.

Selvom cloud-applikationer i alle afskygninger efterhånden kan findes som plug-and-play, og selvom de mobile apps er kendetegnet ved moderne software-design, er det ikke noget, der gør CIO'ens arbejdsdag lettere.

For nok har vi fået adgang til et væld af moderne applikationer, men det har kun betydet, at virksomhedens applikations-landskab blevet mere komplekst.

Den udfordring beskrives i konkrete tal af Capgemini i den netop offentliggjorte rapport Application Landscape 2014 (PDF), der er baseret på svar fra 1.100 CIO'er fra 16 forskellige lande.

"Der har været en stejl vækst i antallet af respondenter, der mener, at mindst 20 procent af deres nuværende applikationer faktisk kunne erstattes eller pensioneres," skriver Capgemini om udviklingen fra 2011 til 2014.

CIO'erne er blandt andet blevet stillet spørgsmålet, hvad de tre vigtigste driftsmæssige udfordringer er.

I alt 61 procent peger på sikkerheden, 43 procent fremhæver data-kvalitet, for 40 procent handler det om et komplekst it-landskab, og yderligere 34 procent peger på forældede teknologier som en vigtig udfordring.

Kaos tager til

It-lederne er også blevet spurgt: "Hvor passende føler du, at antallet af applikationer på tværs af virksomheden er?"

Her er der tydeligvis tale om en forværring af situationen.

14 procent svarer, at der er langt flere applikationer, end forretningen har behov for - i 2011 var det 11 procent, der havde det svar.

34 procent vælger at svare, at der er flere applikationer, end forretningen har behov for - det var kun 23 procent i 2011.

Og kun 37 procent mener, at der lige præcis er et passende antal applikationer - et fald fra 52 procent i 2011.

Her er forklaringen

"Til trods for alle intentioner og tiltag er det tilsyneladende få organisationer, der allerede har formået at pensionere eller konsolidere applikationer; legacy-tyngden er kun blevet tungere, ikke lettere," skriver Capgemini blandt andet i rapporten.

"Og så er det stigende antal SaaS-løsninger, der købes direkte af forretningsenhederne i stedet for af it-afdelingen, med til at forstærke den situation."

Konsulenthuset har også et bud på, hvorfor mængden af applikationer vokser så mange steder, når man måske snarere burde slanke it-landskabet for at undgå overflødige eller overlappende applikationer.

"Det kan typisk være et resultat af fusioner og opkøb, men også af decentraliserede forretningsenheder, der har valgt at implementere deres egne løsninger, fordi de ikke føler, at de centrale applikationer giver dem den nødvendige fleksibilitet eller den differentierende kant, som de søger."

"Uanset hvad forklaringen er, mener 70 procent af respondenterne, at mindst en femtedel af deres applikationer kan konsolideres ved at udrydde redundans," lyder det i Capgemini-rapporten.

Læs også:

Software i virksomheden: Disse applikationer er afgørende

Gamle applikationer er en plage: Men hvordan kommer du af med dem?

Sådan super-optimerer du virksomhedens applikationer




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere