Her er KMD-bossens plan: Sådan skal KMD trimmes til fremtiden

Interview: KMD's nye topchef, Eva Berneke, har en plan med KMD. Selv har hun droppet direktør-kontoret og er flyttet ud i landskabet blandt sælgere og projektfolk.

Interview: Eva Bernekes ankomst til KMD har indvarslet nye tider i det store selskab. Det er fire måneder siden, at hun tiltrådte som afløser for den mangeårige topchef, Lars Monrad-Gylling, der meldte sin afgang i januar: Lars Monrad-Gylling: Derfor stopper jeg i KMD nu.

At der er forandringer på vej underbygges ganske godt internt i selskabet, hvor Eva Berneke i de første fire måneder har fået flyttet godt og grundigt rundt på selskabets organisation.

Hun har droppet det store klassiske topchef-kontor centralt på KMD's direktionsgang med tykke gulvtæpper, ovalt mødebord, lædermøbler og for-kontor, hvor Lars Monrad-Gylling holdt til gennem mange år.

I stedet har hun helt sløjfet direktionsgangen og spredt selskabets direktører ud i organisationen.

Sig selv har hun placeret i en helt anden bygning midt i et åbent kontorlandskab med KMD's account managers og selskabets skiftende såkaldte 'big teams,' der med en bemanding af arkitekter, udviklere, projektledere, sælgere og lignende står for at besvare de store udbud, som KMD gerne skal lande.

Det kommercielle hjerte
Det er selskabets kommercielle hjerte, hvorfra forretningen og pengene udspringer, og her sidder hun tæt på både de ansatte, der er tæt på KMD's kunder, samt de personer, der er i gang med at lande fremtidens store ordrer, som KMD skal leve af i fremtiden. Placeringen er der en mening med for Eva Berneke. KMD skal nemlig i fremtiden være langt mere kunde-fokuseret.

"Hele den organisation, som jeg nu lægger frem, er kundefokuseret, og derfor vil jeg sidde tæt på de folk, der kender KMD's kunder rigtigt godt og de folk, der skal lave den fremtidige forretning hos kunderne, " siger hun.

"Og så er den kommercielle afdeling et sted med meget liv og dynamik. En kommerciel afdeling har en hjerterytme, hvor man kommer lidt op i puls, og det kan jeg godt lide," siger hun.

Det nye KMD
Det vil komme til at sætte et aftryk på KMD's 'kommercielle rejse,' som Eva Berneke kalder det, hvor 'speederen skal trykkes i bund.'

Centralt i den proces er forståelsen for, hvad KMD's kunder nøjagtigt har behov for.

Eva Berneke kalder det for 'kunde-centriskhed.'

"Det er rigtigt vigtigt, men det er ikke nødvendigvis noget, som man forbinder med KMD. Det er en rejse, som vi ikke er færdige med," siger hun.

Der skal være for eksempel være knaldhård og systematisk fokus på, at KMD's kunder bare skal være tilfredse med alle de ting, som selskabet leverer, siger hun.

"Det er et område, hvor KMD godt kan få en lidt højere puls. Er kunden ikke tilfreds, må vi lave en plan for, at kunden bliver tilfreds. Er regningen uforståelig? Har vi skiftet ud i projektteamet for mange gange? Vi skal bruge den forståelse til både at blive bedre hele tiden samt til hos den enkelte kunde at finde ud af, hvordan kunden bliver mere tilfreds. Det sikrer større loyalitet," siger hun.

Fem fokusområder
KMD-forretningen kommer fremover til at bestå af fem forretnings-enheder.

En enhed får fokus på at styre den meget store udbudskalender, som KMD arbejder med for tiden, hvor det handler om både at vinde nye udbud og genvinde opgaver, som KMD allerede håndterer.

En anden enhed får fokus på at vedligeholde og videreudvikle KMD's klassiske forretning, der ligger i det kommunale marked med lønsystemer, transaktions- og sagsbehandlingssystemer og lignende.

"Og så sætter jeg tre vækstmotorer i gang. KMD's vækstlommer bliver staten, regionerne og det private erhvervsliv," siger Eva Berneke.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Tips og tricks med Excel - Gratis inspirationsseminar

Kom til et spændende inspirationsseminar, der giver dig indsigt i hvordan Excel også kan benyttes til opgaver, som du måske ikke i dag bruger programmet til. Læs mere



Skygge-it

Mange it-afdelinger kæmper for at håndtere det kontrol-tab, der følger med, når medarbejdere og afdelinger begynder at anskaffe egne it-løsninger, som ikke nødvendigvis er koordineret eller godkendt af it-afdelingen. På dette How To seminar får du overblik over værktøjer og metoder til at håndtere skygge-it, så du genvinder kontrollen og minimerer it-sikkerheds-risikoen. Læs mere



Sådan mestrer du digital innovation

Evnen til at innovere digitalt er et af de vigtigste succesparametre for en moderne virksomhed eller organisation. For hvor du for 5, 10 eller 20 år siden skulle mestre et fysisk produktionsapparat, så handler det i dag om at kunne tænke, analysere, organisere og anvende teknologi og data i nye sammenhænge. Læs mere







CIO
Sådan holder du dem væk: Disse fem ting synes hackerne er de største barrierer
Hackerne er blevet rigtigt dygtige. Men især fem ting kan genere dem, hvis de forsøger at trænge ind i dine systemer, viser rundspørge blandt 250 hackere.
Comon
25.000 danskere gået i kuponsvindel-fælde på Facebook på blot seks timer: "Det spredte sig som en steppebrand"
Fakta, Netto, Aldi, Lidl, Lego og flere andre varemærker bliver lige nu udnyttet i forbindelse med kuponsvindel på Facebook, og danskerne klikker i hobetal. Læs hvad der sker, hvis du klikker.
Channelworld
Forbrugerne knuselsker denne computer: 2-i-1-maskinen viser vejen frem
Hybridmaskinerne viser vejen frem i et presset pc-marked. Den er populær blandt almindelige danskere, men mangler stadig fodfæste i firmaerne. Forventningerne er dog tårnhøje.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.