Artikel top billede

Historien om Windows Phone og den barske kamp mod Android og iOS

Microsoft lancerede Windows Phone i 2010 og kan nu - efter års hårdt arbejde og købet af Nokia - klare en markedsandel på ganske få procent. Her er historien om Windows Phone og en næsten umulig kamp for Microsoft.

ComputerViews: Februar 2010 er en ganske særlig måned for Microsoft.

Under verdens største mobilmesse, Mobile World Congress, indtager Steve Ballmer scenen for at præsentere selskabets nye store satsning: Windows Phone.

Microsoft har i flere år mærket konkurrenternes fremmarch på smartphone-markedet på den værst tænkelige måde.

Microsoft-styresystemet Windows Mobile er ligesom Nokias Symbian begyndt at fremstå støvet og kluntet sammenlignet med de smarte ungersvende, Apples iPhone og Android-telefonerne.

Det skal stoppes, og hvem andre end Microsoft har musklerne til at gøre det?

"På et overfyldt marked, der er fyldt med telefoner, der ser ens ud og gør de samme ting, udfordrede jeg teamet til at levere en anden form for mobil-oplevelse," udtaler Steve Ballmer i den første pressemeddelelse, 15. februar 2010.

"Windows Phone 7 Series markerer et vendepunkt i retning af telefoner, der virkelig reflekterer hastigheden i folks liv og deres behov for at kunne være i kontakt med andre mennesker og have alle former for gnidningsløse oplevelser."

Med Windows Phone har Microsoft igen noget at råbe op om. Microsoft mener at have opskriften, der kan gøre Windows Phone til den tredje store platform på markedet:

Med Windows Phone er det ikke længere nødvendigt at åbne de åbne de enkelte apps gang på gang. I stedet kan man få et bedre overblik via fliser og hubs, hvor der er direkte adgang til informationerne.

Og Windows Phone er designet med skrappe farver og et frisk design, der bør gå lige ind hos smartphone-brugerne.

Windows Phone var hovednyheden det år i Barcelona. Se bare denne video fra nyhedsbureauet Reuters fra februar 2010:

Allerede fra starten af er der dog skeptikere. Eksempelvis siger en dansk IDC-analytiker til Computerworld efter lanceringen, at det er Microsofts "sidste skud i bøssen," og at det er en satsning, selskabet er nødt til at komme med:

"Men jeg ser ikke nogen vækkelse omkring Microsoft, eller at de vil sparke benene væk under konkurrenterne," lyder vurderingen.

Der er dog også analytikere, der har store forventninger til Windows Phone og vurderer, at platformen nok skal blive til noget stort på det voksende smartphone-marked, og at den vil blive det helt oplagte valg for eksempelvis virksomhederne.

Microsoft har titusindvis af dygtige medarbejdere, en enorm pengetank og et akut behov for at svare igen på al den hype, der er omkring konkurrenternes platforme.

Og Microsoft har først og fremmest en position i it-industrien, der får både Microsoft selv og rigtig mange andre til at tro på, at det godt kan lade sig gøre.

Hvis Microsoft ikke kan, hvem kan så?

Microsofts kamp for procenterne

Vi spoler frem til august 2014, mere end fire år efter at Steve Ballmer første gang præsenterede Windows Phone om omverdenen.

Selv om der over det seneste år har været tegn på, at der nu begynder at ske noget med Windows Phone - blandt andet med fornuftige markedsandele her i Europa - har den seneste opgørelse fra IDC igen bragt Microsoft tilbage i den ubehagelige situation, selskabet har befundet sig i lidt for ofte.

Microsoft solgte i andet kvartal i år 7,4 millioner Windows Phone mod 8,2 millioner i det tilsvarende kvartal i fjor.

Microsofts andel af smartphone-markedet er dermed faldet til omkring 2,5 procent fra 3,4 procent i samme kvartal i 2013.

Mens man kan mene, at det er unfair at fælde en dødsdom over Windows Phone på grund af et enkelt kvartals dårlige markedstal, viser også Gartners statistik over salget af smartphones i hele 2013, at Microsoft har svært ved at få systemet til at flyve på den der ubesværede måde, som det er tilfældet med Android og iOS.

Microsofts platform opnåede i 2013 ifølge Gartner en markedsandel på 3,2 procent mod 15,6 til Apples iOS og 78,4 til Android.

Selv om det konkrete antal solgte Windows Phones steg fra 2012 til 2013, er det først og fremmest et udtryk for, at markedet som sådan vokser - og som IDC også bemærker i den seneste kvartalsopgørelse, har Microsoft endnu til gode at passere den magiske grænse på fem procent på globalt plan.

"Det er et hestearbejde for Windows Phone og de øvrige små spillere i smartphone-markedet. Windows Phone har været på gaden siden 2010, men har aldrig været i stand til at bryde gennem fem procent-mærket," lyder det fra IDC-analytiker Melissa Chau.

Bedre software og telefoner

Der har skam været lyspunkter undervejs for Microsoft med Windows Phone.

Styresystemet er blevet kraftigt forbedret med nye funktioner, der er blevet lanceret ganske glimrende telefoner med styresystemet, og markedsandelen er jo trods alt vokset år for år.

Men den er ikke vokset nok. Og slet ikke, når man ser på, hvordan Android spurter afsted.

For mens Apple er lidt sin egen på smartphone-markedet (som det også er tilfældet på computer-markedet), har Android i dag den position på smartphone-markedet, som Microsoft ønskede sig - og som Microsoft har på det traditionelle pc-marked.

Android er styresystemet, som de fleste hardware-producenter bakker op om og investerer i.

Det var ikke det, Microsoft håbede på, da Steve Ballmer præsenterede Windows Phone-projektet i 2010.

Bill Gates: Vi var for langsomme 
Men historien om Windows Phones problemer med markedsandelene begynder et helt andet sted end på scenen i Barcelona.

I fjor kunne man se et interview med Bill Gates på tv-kanalen CBS, hvor han fremhævede specielt mobil-området som et eksempel på, hvor Microsofts innovation ikke har været god nok.

"Der er mange ting - som mobiltelefoner - hvor vi ikke var ret hurtigt ude og førte an."

Hvorfor ikke - overså I det?

"Det er kompliceret ... Vi overså ikke mobiltelefonerne, men måden vi greb det an på gjorde det ikke muligt for os at tage lederskabet. Så det er helt klart et fejltrin," udtalte Bill Gates til CBS.

Bill Gates udtalelse må siges at være både ærlig og korrekt.

Microsoft introducerede Windows Mobile (og Pocket PC) - forløberen for Windows Phone - allerede i 2000, og selv om verdens største mobile styresystem, Symbian, sad tungt på markedet op gennem nullerne, opnåede Windows Mobile faktisk en ganske betydelig markedsandel.

Selv på globalt plan havde Microsoft masser af mobil medvind. Windows Mobile havde i 2007 en markedsandel på 12 procent på globalt plan ifølge Gartner, og selv i 2008, hvor den første iPhone var begyndt at storsælge, opnåede Microsoft en markedsandel på 11,8 procent ifølge analysefirmaet.

I netop 2008 skete der dog også det, at Android blev introduceret på markedet, og herfra gik det voldsomt ned ad bakke for Microsoft, der i 2009 fik en markedsandel på 8,7 procent og i 2010 - det år, hvor Windows Phone blev lanceret - landede på 4,2 procent.

Men andre ord havde Microsoft faktisk en platform at bygge videre på, da iPhone og Android blev introduceret, men for det første kom lanceringen af Windows Phone forholdsvist sent, og for det andet led Windows Phone af for mange begrænsninger i starten, ikke mindst i forhold til app-udvalget.

Microsoft kendte kort sagt ikke sin besøgstid, og det betaler selskabet stadig for i dag.

Kampen om hardware-producenterne

En række hardware-producenter har siden fødslen af Windows Phone lanceret produkter baseret på Microsoft-platformen - heriblandt LG, Samsung, HTC, Huawei og Nokia.

Med Microsofts køb af Nokia er feltet af producenter dog snævret noget ind, så det i dag primært er Microsoft selv, der står for den videre udvikling af platformen og de telefoner, den skal køre på.

For selv om både HTC og Samsung har Windows Phones i produkt-katalogerne, er det ikke med udgangspunkt i den platform, at de helt store satsninger finder sted. Der er nu engang bare noget mere momentum i Android-land, lyder logikken.

Tilbage står så Nokia - nu Microsoft - der skal sikre Windows Phone den store succes.

Microsoft & Nokia 

Historien om Windows Phones hårde fødsel er således også fortællingen om Nokias fald fra tinderne. For i al den tid, hvor Windows Phone har eksisteret, har Nokia kæmpet for at overleve som selskab.

Lanceringerne af Lumia-telefonerne fra Finland er kommet, samtidig med at Nokia har massefyret og lukket afdelinger - eksempelvis her i Danmark, hvor omkring 1.000 medarbejdere mistede jobbet i Nokias udviklingsafdeling.

Det har ikke været det bedste udgangspunkt for, at Windows Phone for alvor kunne få luft under vingerne.

Microsoft overtog Nokia for få måneder siden, og selv om man så skulle tro, at den nu skulle have en på skallen med smartphone-projekterne, har Microsoft-CEO Satya Nadella faktisk meddelt, at der skal fyres 12.500 medarbejdere i relation til Microsofts køb af Nokia Devices and Services, for at man for alvor kan høste synergieffekterne.

Microsoft og Nokia har selv hele tiden holdt fast i, at det går den rigtige vej med Windows Phone; at platformen vokser; at kunderne elsker produkterne; at der i det hele taget er masser af ting at glæde sig over.

Men bag facaden er der ingen tvivl om, at der har været bekymrede miner.

Mest tydeligt blev det blottet, da Nokia under dette års Mobile World Congress lancerede de første Android-baserede telefoner fra selskabet, selv om det netop var ved at blive overtaget af Microsoft og dermed blive sluset helt ind i Windows Phone-folden.

"Vi er stolte over, at Windows Phone er den hurtigst voksende platform, og at vi har fordoblet vores salg på et år," lød det fra Nokia-direktør Stephen Elop.

Mens han altså stod på scenen for at præsentere de nye Android-telefoner.

Var det virkelig det?

Her er vi så, august 2014, mere end fire efter at Windows Phone blev præsenteret for omverdenen første gang af Steve Ballmer.

Kan Microsoft være tilfreds med en markedsandel på 2,4 procent i den seneste kvartalsopgørelse eller 3,2 i den seneste årsopgørelse?

Svaret giver næsten sig selv, når man hedder Microsoft og har været vant til nærmest at eje den gamle pc-verden med Windows-styresystemet.

Det er her, at Microsofts helt store problem er. For der sælges ikke længere så mange af de gammeldags pc'er, men i stedet rigtig mange tablets og smartphones, og Microsoft formår simpelthen ikke at vinde kunderne på de nye platforme i tilstrækkelig grad.

Men er det så historien om Windows Phone? Er det pludselige fald i den i forvejen alt for lave markedsandel et tegn på, at Windows Phone aldrig rigtig bliver det, som Microsoft satsede på?

Måske ikke. I hvert fald har analysefirmaet Gartner så sent som i sidste måned spået Windows Phone en lys fremtid.

Gartner forudser, at Windows Phone i 2018 vil runde en markedsandel på mere end 10 procent.

Der er så bare lige det lille men, at analysefirmaerne før har taget fejl med hensyn til Windows Phones fremtid.

I april 2011 vurderede Gartner, at Windows Phone i 2015 ville have en markedsandel på 19,5 procent, og IDC lagde lidt ekstra oveni og vurderede, at markedsandelen i 2015 ville nå op på 20,9 procent.

Microsoft kunne næsten ikke være længere fra de markedsandele, sådan som det ser ud i dag.

Det skyldes ikke, at produkterne fejler noget, eller at platformen Windows Phone i dag ikke kan hamle op med iOS og Android. For det kan den.

Det skyldes derimod, at Microsoft har mere end svært ved at få klemt sig ind til den store smartphone-fest, hvor det i dag er Android og iOS, der styrer musikken.  

Måske handler det bare om den barske realitet, der er blevet påpeget flere gange: At der kun er plads til to store platforme på smartphone-markedet, når det drejer sig om at kunne opnå betydningsfulde markedsandele. 

Windows Phone har en fremtid, så længe Microsoft insisterer på det.

Spørgsmålet er, om det også bliver en fremtid, Microsoft kan være tilfreds med?