Pc-producenterne slås på liv og død i presset marked: De første ofre er faldet

ComputerViews: Kendte pc-producenter trækker sig ud af markedet og dropper deres pc-forretning, mens andre buldrer frem. En konsolideringsbølge er i gang. Hvem bliver den næste?

Artikel top billede

ComputerViews: Efter mange år med svimlende salg er bøtten vendt for pc-producenterne, der nu slår sig i tøjret i forsøgene på igen at finde en forretningsmodel, der kan sikre vækst og fremgang.

Nedturen for pc-markedet har efterhånden været i gang i nogle år og er drevet af forbrugernes lyst til at i stedet at sætte pengene i nye smartphones og tablet-computere.

Der sælges fortsat rigtigt mange pc'er, men fortidens vækst-rater er væk, og det er i sig selv hårdt nok for producenterne, der har gearet sig til hård priskrig, meget små indtjeningsmarginer og meget stor volumen, der skal sikre en tilstrækkelig stor indtjening og tilstrækkelig lave indkøbspriser.

Forskellige strategier

De forskellige pc-producenter går til det skiftende markedslandskab på forskellig måde. Fælles for dem er, at ingen af dem endnu med sikkerhed ved, hvor nedturen vil lande.

Alene i de seneste par uger har Toshiba opsagt 900 ansatte fra selskabets pc-division, elimineret halvdelen af sine globale salgsregioner og mange steder trukket sig ud af konsumer-markederne og droppet produktionen af en række pc-modeller til konsumområdet.

I stedet vil Toshiba fokusere på salg til erhvervslivet, hvor man kan sælge i bulks, der alt andet lige giver større indtjening per handel.

Toshibas omstrukturering kommer efter, at Sony tidligere på året helt trak sig ud af pc-markedet og stoppede helt med at udvikle og designe nye pc-produkter, mens produktionen af de ellers populære Vaio-computere blev overtaget af den japanske investeringfond, Japan Industrial Partners.

Grund: Sony vil i stedet fokusere på smartphones og tablet-computer.

Det kan du læse mere om her: Sony sælger pc-forretningen - vil ikke være med længere

Også Samsung trækker følehornene til sig.

Selskabet har fornylig meddelt, at det trækker sig helt ud af Europa, når det gælder salg af bærbare computere - dog muligvis kun midlertidigt.

Samsungs grund: "Vi tilpasser os hurtigt til markedets behov."

Det kan du læse mere om her: Samsung trækker stikket på europæisk laptop-salg

Samsungs exit skyldes, at pc-salget især har det hårdt i det teknologisk modne Vesteuropa, hvor forbrugerne i stor stil har kastet deres kærlighed på smartphones og tablet-computere og altså dermed efterladt pc'erne til at være et slags husholdningsprodukt, hvor det først og fremmest er pris, der er afgørende.

Det europæiske pc-marked har i flere år været domineret af HP, Lenovo, Acer, Dell og Asus, mens Samsung ikke engang har været inde på Top 10.

Analysehuset IDC har tidligere peget på, at Samsungs nedgang i Europa blandt andet skyldes, at selskabet har forsømt at investere i udvikling af de helt billige såkaldt entry-level-pc'er, der er populære i Europa.

Helt i toppen

I den anden ende har vi en række af de store pc-producenter.

Helt i toppen ligger HP, der for tiden faktisk oplever ret massiv fremgang i EMEA (Europa, Mellemøsten, Afrika), hvor selskabets markedsandel i Q2 lå på 21,7 procent - en fremgang på hele 27,2 procent i forhold til samme kvartal i fjor.

Største fremgang har den næststørste leverandør i EMA, Lenovo, imidlertid haft. Selskabet har fra Q2 i 2013 til Q2 i 2014 haft en fremgang på hele 51,1 procent og sidder i dag på 18 procent af markedet.

Samtlige de fem største pc-producenter EMEA - HP, Lenovo, Acer, Dell og Asus - har haft fremgang, mens det altså ser værre ud i feltet lige under.

Herhjemme er den store vinder kinesiske Lenovo, der i de senere år har skovlet markedsandele til sig på det danske marked, mens HP herhjemme er næststørst og Acer tredjestørst.

Det kan du læse mere om her: Den store danske pc-krig er slut: Kineserne vandt

Der er med andre ord et stort udskilningsløb i gang blandt pc-producenterne i det pressede marked, hvor de svageste selskaber trækker sig ud, mens de stærkeste kæmper videre om markedsandelene.

Det er værd at notere, at Dell og HP fortsat ligger godt placeret i toppen af listen, selv om disse virksomheder i meget stor udstrækning også er ved at bevæge sig over i det mere lukrative marked for services til erhvervslivet.

I det billede spiller deres pc-forretninger imidlertid fortsat en vigtig rolle som fremskudt base rettet mod ikke mindst erhvervsbrugerne, hvor pc'erne er noget, der følger med, når man køber større erhvervs-løsninger..

Du kan læse mere om Dells massive kursændring: På besøg i Austin: Her er det nye Dell.

Spørgsmålet er nu, hvor mange af de gamle pc-producenter der reelt er plads til i det faldende marked. Og hvem der bliver den næste, der trækker sig ud.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil