Efter ny kritisk sårbarhed: Drop nu SSL

Ny kritisk sårbarhed rammer to protokoller i SSL. Drop den gamle teknologi, lyder rådet fra en ekspert.

Datakryptering er internetsikkerhedens hjørnesten.

Secure Socket Layer eller bare SSL er en af de teknologier, der er udviklet til at gøre net-sikkerheden højere.

Men teknologien er på vej på pension, og her mod slutningen af karrieren er SSL blevet ramt af en kritisk sårbarhed, der har fået navnet Poodle.

For at forvandle almindelig http-trafik til sikker https-trafik er det SSL og TLS (Transport Layer Security), der anvendes som sikkerhedslag.

SSL er som sagt på vej ud af billedet, mens TLS er afløseren.

"SSL hænger egentlig tilbage, fordi webserverne kører versioner, der ikke er tidssvarende eller opdaterede," siger Peter Kruse, der er sikkerhedsekspert i firmaet CSIS.

TLS blev skabt i 1999 som en forbedring af SSL 3.0-krypteringen. TLS bliver anvendt som en del af https-krypteringen, og den er i det hele taget blevet web-standard for datakryptering.

"TLS er nyere og har i dag, i modsætning til SSL2 og SSL3, fuld understøttelse og support. Langt de fleste browsere, som er frigivet i 2014, understøtter da også TLS," siger sikkerhedsmanden.

To protokoller driller
Selv om SSL og TLS på mange måder ligner hinanden, er der to protokoller, der adskiller dem, og det er netop i disse protokoller, at der er opstået problemer for SSL.

"Gennem de to protokoller åbner Poodle-sårbarheden for klassiske Man in The Middle-angreb, eller gør det muligt at dekryptere dele af den krypterede trafik ved at injekte data i SSL3 data-strømmen. Angrebet åbner mulighed for at dekryptere 1 byte ad gangen. Ved tilstrækkelig, og vedholdende angreb, er det således muligt at knække krypteringen og læse i SSL3-trafikken," fortæller Peter Kruse.

For at krybe uden om problemerne giver han et par enkle løsninger.

Send SSL på pension
For det første skal man sende SSL3 på pension på sin server og sine programmer.

"Man skal migrere sine servere og applikationer til at understøtte TLS. Det er ikke besværligt, men kan ofte løses med en enkelt linje eller et flueben i webserver-softwaren. Ligeledes bør man se sit netværk igennem for applikationer, der anvender SSL," fortæller han.

"Apache er den mest anvendte webserver, og den kan let rettes så SSL2 og SSL3 lukkes ned. Man skal blot tilføje: "SSLProtocol All -SSLv2 -SSLv3" til konfigurationen," beskriver han.

Du kan finde en automatiseret test her, der kigger netværket igennem eller finder programmer, herunder din browser, som benytter SSL. 

Der kan også være problemer på klientsiden med browsere, der anvender SSL.

I følge Cloudflare er det dog ikke ret mange. Eksempelvis understøtter kun 0.09 procent af deres besøgende SSL3, skriver firmaet på sin blog.

Problemløsningen ligger således typisk på web-serveren.

Du kan læse mere om problemet på Googles sikkerheds-blog

Det er ikke første gang, at SSL er ramt af sikkerhedsproblemer.

Det kan du læse mere om her: Kritisk SSL-hul er bombe under internet-sikkerheden og i denne historie: Slem brist i SSL-protokol åbner for avanceret angreb


Læs også:

Sådan bryder hackere internet-kryptering

Guide: Sådan gør du din hjemmeside sikker med HTTPS


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople A/S
Salg, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger inden for CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

13. december 2016 | Læs mere


Kom godt i gang med EU-persondataforordningen

EU's persondataforordning træder i kraft 14. april 2018. Med trusler om høje bøder vil EU tvinge langt de fleste virksomheder til at få styr på deres håndtering og sikring af persondata. Så det er på høje tid at komme i gang ? kom og hør om kravene og se løsninger, der letter arbejdet frem mod at blive compliant.

15. december 2016 | Læs mere


Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

19. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Lille it-virksomhed med 18 ansatte: "Sådan vinder vi de offentlige udbudsopgaver"
Hvis man er lille og vågen, kan man sagtens hugge de udbudsopgaver, der tidligere gik til de store firmaer. På et enkelt år er der næsten sket en fordobling i antallet af virksomheder under 20 personer, som vinder udbudsopgaver. Her kan du møde en af dem.
Comon
Så nemt installerer du en "ren" Windows 10 uden crapware
De fleste nye computere kommer med præ-installerede programmer, der kan gøre din computer langsom. Læs her, hvordan du let installerer Windows 10 uden crapware.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Invester i nye it-systemer og øg din konkurrencefordel
Sådan øger du antallet af kunder uden at øge bemandingen, få mindre stress i hverdagen og et langt bedre forhold til kunderne end tidligere.