Artikel top billede

(Foto: Uffe WengFotojournalist Uffe WengPhotojournalist Uffe Wengwww.uffeweng.dkGunløgsgade 33, 2. tv.2300 København S.Danmark / Uffe Weng)

Kundeflugt fra TDC: 23.000 privatkunder smuttet på tre måneder

Danmarks største teleselskab har mere end svært ved at holde på de private mobilkunder. Til gengæld er der fremgang på andre områder.

23.000 privatkunder i TDC's mobilforretning forlod selskabet i tredje kvartal.

Det fremgår af TDC's netop offentliggjorte kvartalsregnskab (PDF).

"Over det seneste år har Consumer mistet 132.000 mobil-kunder som et resultat af et fortsat fokus på premium-produkter i det prismæssigt konkurrenceprægede marked," skriver TDC blandt andet.

"For at kunne forsvare TDC's markedsførende position, blev målrettede fastholdelses-aktiviteter udført i Q2 og Q3 2014, inklusiv lanceringen af nye produkter som Telmore Play og bland-selv-produkter og familiepakker hos Yousee, hvilket har tiltrukket mange kunder," skriver selskabet videre.

Tidligere på ugen skrev vi om en analyse fra Sydbank, der forudsagde, at kundeflugten fra TDC bliver bremset lidt af lanceringen af Telmore Play.

Konkret skrev Sydbank, at Telia vandt 9.000 nye kunder i tredje kvartal 2014, mens Telenor fik hele 41.000 nye kunder, og teleselskabet 3 fik 12.000 nye kunder.

Selvom det naturligvis stadig er et skidt billede for TDC, har Telmore Play faktisk bremset kundeflugten en smule og gjort TDC mere konkurrencedygtig, mener Sydbank.

"Det har dog endnu ikke været en gamechanger i markedet, som har sat de øvrige aktører skakmat. Det tager tid for TDC at uddanne de danske telekunder til at kigge på andet end prisen på abonnementet, når de skal vælge teleoperatør."

Her er TDC's resultat

Selvom TDC på mobilmarkedet mistede 23.000 privatkunder i tredje kvartal, var der også andre områder, hvor selskabet fik lidt at lune sig på.

"Vi fik 13.000 nye erhvervskunder i samme periode," lyder det fra selskabet.

Mens selskabet dermed ender ud med et samlet minus på 10.000 kunder på de tre måneder, er det værd at hæfte sig ved, at erhvervskunder typisk er mere eftertragtede på telemarkedet end privatkunder. 

"Vi må konstatere, at vi fortsat er udfordret på privatmarkedet, men det er positivt, at vi har formået at reducere afgangen sammenlignet med årets første to kvartaler," skriver selskabet blandt andet også.

Koncernchef Carsten Dilling hæfter sig i forbindelse med regnskabet ved, at der - ifølge ham - er svære rammebetingelserne for teleindustrien i Danmark.

De danske teleselskaber har da også svært ved at opnå den ønskede vækst og indtjening, og telebranchen har også været i bedre stand tidligere.

I 2013 omsatte telebranchen for knap 35 milliarder kroner på bl.a. fastnet-, mobiltelefoni og bredbånd.

Det er et fald på syv procent i forhold til året før, hvor omsætningen var ca. 37 milliarder kroner, har Erhvervstyrelsen for nylig konkluderet i en rapport.

En del iagttagere har peget på, at der er én operatør for meget på det danske marked, og det ventes derfor, at de fire selskaber, TDC, Telia, Telenor og 3, vil blive reduceret til tre på et tidspunkt.

TDC Group omsatte samlet set for mere end 5,6 milliarder kroner i tredje kvartal 2014, hvilket er 4,8 procent mindre end samme kvartal sidste år.

Læs også:

Smart TDC-træk bremser (måske) kundeflugt til Telia, Telenor og 3




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere