Opgørelse: Så ofte går dine cloud-løsninger i sort

Ny opgørelse viser, hvilke cloud-løsninger, der havde flest problemer med nedbrud i 2014.

Artikel top billede

Foto: Anders Engelbøl

Cloud computing er hottere end nogensinde, og stadig flere virksomheder satser på at få it leveret over nettet som abonnements-løsninger.

Det er samtidig en af grundene til, at reaktionerne kan være ganske voldsomme, når en cloud-løsning brager ned.

For selvom cloud-datacentrene generelt har mindst lige så høje oppetider (hvis ikke højere) som mange interne datacentre i virksomhederne, så påvirker det mange brugere på én gang, hvis en cloud-tjeneste er nede.

At man som kunde ikke selv kan gøre noget ved situationen, men blot må afvente cloud-leverandørens handlinger, gør ikke nedetiden mindre nervepirrende.

Sådan klarede leverandørerne sig i 2014

I 2014 var det først og fremmest Google og Amazon, der havde noget at prale med i forhold til oppetiderne på deres respektive infrastructure-as-a-service (IaaS)-løsninger.

Begge selskaber landede på 99,99xxx, skriver vores kolleger på det amerikanske Networkworld.

Artiklen er baseret på tal fra Cloudharmony, der monitorerer, hvor ofte en lang række cloud-leverandører har nedetider.

Det sker blandt andet ved, at Cloudharmony har en webserver kørende hos hver enkelt leverandør og derfor kan logge både antallet og længden af nedbrud.

Som Networkworld også skriver, så er det ikke en perfekt måde at måle det på, men giver dog et solidt fingerpeg om, hvordan det er at være kunde de forskellige steder.

"Amazons Elastic Compute Cloud (EC2) havde 2.41 timers nedetid fordelt på 20 nedbrud i 2014, hvilket vil sige, at det var oppe 99.9974 procent af tiden."

"Måske det er endnu mere opsigtsvækkende med oppetiden på Google Cloud Platform, der oplevede 14 minutters nedetid i hele 2014. Det svarer til en oppetid på 99.9996 procent," skriver Networkworld.

Microsoft-nedbrud koster på oppetiden

Microsoft havde i november betydelige nedbruds-problemer på Azure, som vi også skrev om her på Computerworld.

"Det Microsoft-nedbrud bidrog til et besværligt år for Azure, hvad angår tilgængelighed. I compute-sfæren havde Azure 92 nedbrud på ialt 39.77 timer. Storage-platformen havde 141 nedbrud på ialt 10.97 timer."

"Til sammenligning havde AWS's storage-platform 23 nedbrud og ialt 2.69 timers nedetid," skriver Networkworld.

Nedenstående figur fra Cloudharmony illustrerer, hvordan nedetiden på compute-delen så ud hos fem af cloud-leverandørerne i 2014.

Du kan se den seneste liste fra Cloudharmony her

Læs også:

Sådan sendte softwareopdatering Microsofts cloud-løsning til tælling

Tre fejl Microsoft begik ved ved det store cloud-nedbrud

Kæmpe-nedbrud på Apples globale cloud-tjeneste

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S