IT-Branchen: Disse tre ting skal du vide om din it-forsikring

Her er tre vigtige spørgsmål, som du skal stille, før du tegner en it-forsikring, der kan redde noget af det tabte hjem igen.

Har du en it-forsikring, der dækker dine tab i forbindelse med eksempelvis hackerproblemer?

Hvis svaret er nej, så er du langt fra den eneste. Det er stadig et ret nyt og uprøvet område.

Forsikringer mod ubudne gæster i dit netværk eller på virksomhedens computere startede i Danmark for cirka fem år siden, hvor det blev muligt, at forsikre sig mod indeståender i netbanken.

Det skyldes, at virksomheder - i modsætning til privatpersoner - selv hæfter for tab i netbanken.

Siden er repertoiret inden for hackerforsikringerne skudt i alle mulige retninger.

Ingen standard
I dag dækker hackerforsikringer alt fra tab og genetablering af data over forsikring mod elektronisk pengeafpresning til forsinkelse af projektafleveringer og efterfølgende pr-arbejde som følge af imagetab i kølvandet på et hackerangreb.

Grundet det nye og noget brogede marked kan det det derfor også være en jungle at komme i gang med at tegne en forsikring.

En problemstilling som IT-Branchen kan nikke genkendende til.

"Ingen tvivl om at mange virksomheder kan få glæde af en hackerforsikring, men rådet fra IT-Branchen er, at kigge betingelserne godt igennem og stille kritiske spørgsmål til forsikringsselskabet," siger Kenneth B. Jørgensen fra IT-Branchens Sikkerhedsudvalg.

Det er nemlig ingen standarder på området.

"Forsikringsselskaberne stiller helt forskellige betingelser for at ville udbetale erstatning omkring hacking og anden it-kriminalitet. Derfor er det vigtigt, at du afstemmer kravene med virksomhedens it-setup, inden du tegner en forsikringen."

En af de helt store mangler ved hackerforsikringer er, at de sjældent dækker det reelle driftstab ved, at et it-system går ned på grund af eksempelvis hacking.

Og det er ofte her, der tabes store penge i virksomhederne.

"En anden ting man skal undersøge er, hvordan virksomheden er dækket, hvis en medarbejder eksempelvis gør noget dumt som at åbne en inficeret mail."

Tre vigtige spørgsmål til din forsikring
IT-Branchens råd til, hvad du skal spørge, om før du tegner en hackerforsikringer er disse tre:

1: Hvilke krav er der til dit it-setup - eksempelvis krav til bestemte procedurer, koder/skift af koder, firewall-setup, opdateringer, mobile enheder og hjemmearbejdspladser?

2: Hvordan er virksomheden dækket, hvis en medarbejder ved et uheld åbner en bagdør?

3: Hvad dækker forsikringen? Dækker den for eksempel driftstab?

Du kan læse meget mere om det brogede forsikringsmarked i denne dybdegående historie fra Computerworld: Sådan kommer du i gang med at forsikre dig mod hacker-angreb.

Læs også:
Her er de 46 største (og værste) sikkerhedshistorier i 2014

Sådan dækker helt ny forsikring mod hackere


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett Packard Enterprise ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere


Optimering og automatisering: IT Service Management (ITSM) og robotter

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

02. februar 2017 | Læs mere






Computerworld
Netop offentliggjort: Her er Facebooks planer i Danmark - sådan bliver giga-datacentret
Facebook afslører efter måneders hemmlighedskræmmeri om selskabets danske datacenter nu de helt konkrete planer. Se alle detaljerne her.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Sådan installerer du Googles bil-system, Android Auto, på din smartphone
Android Auto har indtil nu krævet en bil med indbygget computer med touchskærm for at kunne fungere. Nu kan du installere systemet på din Android-telefon og benytte den som bil-computer og navigations-system. Se her, hvordan du gør.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Tjekliste: 10 tegn på, at du har behov for at modernisere din Backup og Recovery løsning
Gennemgå denne tjekliste for at afgøre, om dit miljø har behov for en mere moderne tilgang til backup og recovery. Hvis ikke du kan tjekke nogen af disse af, kan det være tid til at revurdere din databeskyttelse strategi.