Artikel top billede

Apple-kunder i afmålt jubel: Nu bliver vores Mac-computere - måske - brugbare

Tusindvis af Mac-ejere kan i dag glæder sig over, at Apple langt om længe har anerkendt en hardware-fejl, der har gjort deres maskiner mere eller mindre ubrugelige. Men kunderne er ikke tilfredse endnu.

Tusindvis af ejere af Apples Macbook Pro har længe brokket sig højlydt over defekte maskiner, hvor særligt 2011-udgaven af Macbook Pro har været ramt af et problem med, at grafikprocessoren stopper med at fungere efter noget tid.

Konsekvensen er blandt andet, at maskinerne ikke vil starte op, og at der er streger og forstyrrelser på skærmen.

Nu har Apple så anerkendt, at der er tale om en fabriksfejl, så maskinerne kan blive repareret på selskabets regning.

"Apple har konstateret, at billedet er forvrænget, billedet mangler, eller at der sker en uventet genstart af systemet på en lille procentdel af MacBook Pro-systemer. Disse MacBook Pro-systemer blev solgt mellem februar 2011 og december 2013."

"Apple eller en Apple-autoriseret serviceudbyder reparerer gratis de berørte MacBook Pro-systemer," skriver Apple, der også vil refundere pengene til de kunder, der allerede selv har betalt for at forsøge at løse problemet.

"ENDELIG," lyder en af de første reaktioner fra en kunde i Apples eget support-forum, hvor en debatråd om hardware-problemet ialt har opnået over fire millioner visninger.

Men virker det nu også?

Kunden har dog et forbehold:

"Hvis reparationen bare er et nyt board med samme fejl, er det ikke en permanent løsning, men i det mindste skal vi ikke betale for noget, der ikke er vores skyld. Og gode nyheder, hvis du betalte for reparationer forud for dette program."

En af Computerworlds læsere, Lars T. Iversen, er selv berørt af problemet, og selvom han kalder Apples beslutning om at anerkende problemet for store nyheder, har han også visse forbehold.

Hans historie lyder i grove træk:

"Early 2011 MBP - 2 logic board replacements, og kører på mit 3 logic board nu," skriver han i en mail til Computerworld.

"Desværre ikke officielt Apple-repair, da de ville have 600+ usd for en replacement, det var simpelthen for dyrt, når man var klar over, at det kun var en temporær løsning, da problemet med sikkerhed ville ske igen."

"Haft lange diskussioner med Apple - bl.a. refererede til de lange tråde på deres forum - hvor jeg fik at vide af en Apple-medarbejder fra Singapore, at man jo ikke skulle tro på alt, hvad man læste på internettet."

"Men vil da forsøge at smide den ind til dem, men afhænger af, om de reelt har lavet et nyt design, hvor design-fejlen er rettet. Hvis det bare er en replacement af samme design, så er det jo ikke en fix."

Apple trak sagen i langdrag

Samtidig lyder Lars T. Iversens reaktion på Apples anerkendelse af Mac-problemet:

"Det, der irriterer mig grænseløst, er dog, at det virkede, som om de forsøgte lade tiden løse det ved at ignorere det så længe - det er trods alt fire år gamle maskiner."

Apples beslutning om at anerkende problemet som en fabriksfejl har ganske rigtigt været længe undervejs, og det er interessant, at beslutningen kommer, efter at der i efteråret blev indledt et massesøgsmål mod Apple på grund af Mac-problemerne.

Tilsyneladende er Apples beslutning om at reparere maskinerne også så ny, at selv selskabets egne medarbejdere ikke er klar over det:

"Jeg er i telefonen nu for at få en refundering, og support-personen kendte ikke til det endnu," lyder det her fredag et sted i Apples support-forum.

Læs også:
Massiv klage-storm tvinger Apple til at reparere defekte Macbooks

Vrede Mac-brugere: Skærmen hakker og fryser - og Apple gør intet ved det




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere