Artikel top billede

Samsung i dyb krise - enorm nedtur har nu varet i halvandet år

Samsungs mobil-division er nærmest kollapset med et gigantisk fald i drifts-resultatet på 57 procent. Samsung har nu haft nedgang i nøgletallen i seks kvartaler i træk. Hvad skal selskabet gøre?

For sjette kvartal i træk falder Samsungs indtjening - denne gang med gigantiske 39 procent. Er der en vej ud af krisen for Samsung?

Sydkoreanske Samsung kæmper med næb og klør for at komme ud af sin krise, men lige lidt ser det ud til at hjælpe.

Det mægtige selskab må i årets første kvartal indkassere endnu en svidende kindhest i række, i det selskabets indtjening er faldet for sjette kvartal i træk.

I forhold til det tilsvarende kvartal i fjor er nedgangen i indtjeningen monumental: 39 procent er den faldet - denne gang til 29,4 milliarder kroner.

Omsætningen er i samme periode faldet med 12 procent.

Værst står det til i Samsungs mobile division, der har udviklet sig til noget af mareridt for selskabet.

Her er omsætningen faldet med 20 procent, mens driftsindtjeningen er styrtdykket med 57 procent i forhold til det tilsvarende kvartal et år tidligere. Der er dermed nærmest tale om et kollaps.

Til gengæld går det strålende i de øvrige forretnings-enheder - ikke mindst inden for fladskærme og memory chips, hvor driftsresultatet er vokset med hele 81 procent, mens omsætningen er vokset med 10 procent.

Det hjælper bare ikke meget, når størstedelen af forretningen kommer fra mobilforretningen.

Presses fra alle sider

Samsungs krise er grundlæggende, for selskabet presses fra alle sider i dets ambition om at være tilstede i både den lave og høje ende af markederne overalt i verden.

I den lave ende er Samsung er benhård konkurrence med ikke mindst de fremadstormende kinesiske smartphone-producenter, der for alvor har fået gang i produktionen af prisbillige smartphones af god kvalitet.

De tæller blandt andre Xiaomi, der lynhurtigt med sin store succes på det gigantiske hjemmemarked har fået sig etableret som en af verdens største smartphone-producent.

Du kan læse mere om Xiaomi her: Har du hørt om denne smartphone-producent? Værdi er firedoblet på to år - er nu 272 milliarder kroner værd

I den høje ende af markedet er Apple hovedkonkurrenten, og her får Samsung for tiden slemme tæsk, i det Apple nyder stor succes med topmodellerne iPhone 6 og iPhone 6 Plus.

Det kan du læse mere om her: Apple skovler milliarder af kroner ind: Sådan vildt er det gået for sig i årets første tre måneder

99 millioner solgte telefoner

Samsung oplyser, at selskabet i kvartalet har solgt 99 millioner telefoner i alt.

Det oplyser ikke fordelingen af de forskellige modeller, men fortæller, at smartphones udgør omkring 85 procent af samtlige solgte Samsung-telefoner i kvartalet.

Samsung har netop lanceret sin nye topmodel, Galaxy S6. Du kan læse vores anmeldelse af den her: Test: Samsung Galaxy S6 Edge er en Samsung telefon som faktisk er flot - og hurtig

Det er afgørende for Samsung, at S6 i selskabets nuværende krise bliver en succes, som formår at udfordre iPhone 6'erne.

Samsung forventer da også, at det vil kunne præsentere stærkt forbedrede nøgletal, når indeværende kvartal er ovre - og det vil skyldes forventet stærkt øget salg i den høje ende af markedet, hvilket vil sige Galaxy S6.

Samsung forventer, at situationen på markedet for de prisbillige telefoner vil forblive stort set uændret.

Selskabet vil desuden lægge kræfter i nye teknologier og features inden for trådløs opladning, Samsung Pay og andre nyskabelser, som selskabets håber kan appellere til brugerne.

Læs også:

Samsung i krise: Indtjening styrtdykker - kan billige telefoner redde selskabet?

Jorden brænder under Samsung: Salg af Galaxy S5 er slået fejl - er der en plan?

Apples fantastiske fidus: Hvorfor kan rivalerne ikke gøre det samme?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere