Sådan skal din bil sikres mod it-angreb fra hackere

De moderne biler er fyldt med it og kommunikation, der ganske nemt kan hackes. Den manglende sikkerhed har givet næsten frit spil for ondsindet kode, men det skal stoppes nu.

Artikel top billede

Hackertruslen mod vore kørertøjer skal tages alvorligt. Derfor sætter et stort teleselskab nu det tunge skyts ind i kampen.

Stadig flere af dagligdagens værktøjer er koblet på nettet eller andre trådløse kommunikations-standarder, der giver hackerne flere angrebsmuligheder.

Biler er absolut ingen undtagelse, og der ligger en potentiel hacker-bombe skjult under kølerhjelmen på et moderne kørertøj. Men det hul vil et britisk teleselskab nu forsyne med en solid prop gennem et samarbejde med etiske hackere.

Det kan du læse mere om her: Advarsel fra amerikanerne: Nye biler kan hackes så let som ingenting

Den britiske telegigant BT oplyser, at firmaet lancerer en ny tjeneste, der er baseret på etisk hacking for at opnå bedre sikkerhed i de opkoblede kørertøjer.

Etisk hacking er hacking, der udføres at sikkerhedseksperter som en test af systemerne, ved at emulere de metoder, som hackere anvender til at skabe ulovlig adgang.

Bluetooth, DVD og USB

BT disponerer allerede over et betydeligt antal sikkerhedsfolk, der arbejder på selskabets sikkerhed, men nu vil telegiganten altså også levere sikkerhed ud af huset i form at sikkerhedstjenester til bilproducenter, forsikringsselskaber og andre aktører i bilbranchen.

Formålet er at identificere og lukke sårbarheder i de netopkoblede biler, før bilerne overleveres til køberne, så de nye ejere kan føle sig trygge fra dag et. Ligeledes skal bilerne følges gennem levetiden og opdateres, så sårbarheder ikke åbner døren for uvedkommende.

De tests, som de etiske hackere skal udføre, vil eksempelvis rette sig mod grænsesnit som Bluetooth-opkoblingen, USB-porte, DVD-drev eller opkoblinger på det mobile netværk.

BT ønsker på denne måde at komme hele vejen rundt om it-installationerne i den enkelte bil for at undgå, at uvedkommende lægger skadelig kode på bilens computer eller ændrer på køretøjets indstillinger.

BMW gik ned på sikkerheden

På den lidt længere bane er det BT's mål at etablere fælles standarder for grænsesnit og sikkerhed til opkoblede biler.

Begrundelsen er, at der mangler standarder, og at behovet bare vil blive større og større, eftersom alle biler vil blive knyttet sammen med internettet.

"Bilproducenterne er konfronteret med en ny verden af sikkerhedsudfordringer. Vi har set eksempler på, at elbiler er blevet inficeret med malware mens de var koblet til en ladestation, fordi ingen forventede, at det var muligt," lyder det fra sikkerhedschef i BT, Hubertus von Roenne.

At der er tale om en reel trussel underbygger en rapport fra det amerikanske senat, der konkluderer, at 12 ud af 16 bilmærker kører helt uden beskyttelse.

Et helt konkret eksempel har ramt den tyske producent BMW.

Den handlede om en sårbarhed i firmaets Connected Drive-teknologi, der betød, at bilen kunne låses op ved hjælp af en ganske almindelig laptop.

Sårbarheden ramte 2.2 millioner BMW'er, så det er ikke bare en enkelt eller to, der står i skudlinjen.

Hullet er dog blevet lappet igen via en software-opdatering til bilerne.

Etiske hackere har vist eksempler på, at bilerne kan blive helt overtaget af hackere.

Det kan du se i videoen i denne artikel: Advarsel fra amerikanerne: Nye biler kan hackes så let som ingenting.

Læs også:

Advarsel fra amerikanerne: Nye biler kan hackes så let som ingenting

Sikkerhedsproblemerne regner ned over os: 14 dage i hackernes tegn

Volvo bygger sin egen cloud-tjeneste: Realtidsdata skal udrydde bilulykker

Nu får de selvkørende biler deres helt egen motorvej

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension