Artikel top billede

Nordea efter stort løn-koks: Derfor var hele paletten af it-systemer ramt

Fejlen under løn-kaos ramte stort set alle it-systemer hos Nordea hårdt. En uacceptabel situation for kunderne, erkender bankens direktør, som her løfter sløret for Nordeas plan for at undgå den situation igen.

Først den gode nyhed:

Alle Nordea-kunder burde senest i dag, mandag, have fået løn, efter der skete et større data-koks mellem Nets og Nordea natten til torsdag.

Mere konkret blev Nets ramt af en længere forsinkelse på de clearinger, der sender løn-data ud til de danske bankers datacentre.

Især Nordea blev ramt hårdt af forsinkelsen, da data først røg igennem til Nordens største bank i åbningstiden, da der var tryk på resten af pengeinstituttets systemer.

"Flere ting var i spil, da det blandt andet var sidst på måneden, og det samtidig var sidste frist for indfrielse af realkreditlån. Det havde vi taget højde for, men vi var åbenlyst ikke klar til, at batch-kørslen fra Nets kom så sent," siger bankdirektør hos Nordea, Torben Laustsen, til Computerworld.

"Fejlen betød, at vi fik kapacitetsudfordringer, så stort set alle øvrige systemer kørte langsomt. Det var ikke sådan, at vi var lagt ned, men hele paletten af it-systemer var ramt. Det kan vi lige så godt erkende," fortsætter han.

Hver sten skal vendes

Torben Laustsen fortæller, at problemerne for alvor begyndt at tårne sig op torsdag morgen ved 8-tiden og varede frem til 20-tiden torsdag aften. 

"Vi oplevede simpelthen, at vi havde utilstrækkelig kapacitet i en helt ekstraordinær situation. Nu skal hver en sten vendes for at få afdækket præcis, hvad der skal til for at minimere risikoen for, at problemet opstår igen."

"Og så skal vi selvfølgelig have gjort noget ved det, for det en helt uacceptabel situation for vores kunder," lyder det fra Nordea-direktøren.

Han forklarer, at it-systemerne flimrede stort set hele torsdagen. Kunderne kan have oplevet problemer med forsinkelser eller ligefrem timeout i netbanken og i hæveautomaterne.

"Derfor fordoblede vi også bemandingen i Nordea 24/7 (Nordea telefonbank, red), og vi havde stadig mange opkald indtil fredag morgen, hvor det begyndte at klinge af," lyder det fra Torben Laustsen.

Computerworld erfarer dog, at der også i weekenden har været problemer med langsommelig netbank og timeout ved forsøg på login.

"Det er muligt, at der har været udfordringer over weekenden, men vi havde kontrol over situationen torsdag aften," bedyrer Nordeas direktør.

Skal have mere kapacitet

Han affejer spekulationer om, at det skulle være Nordeas storstillede it-opgradering, der kunne have noget at gøre med it-problemerne.

"Vi er ret sikre på, at vi har at gøre med et kapacitetsproblem. Og derfor skal vi også have optimeret og øget vores kapacitet. Lige nu ligger der et solidt udredningsarbejde foran os, men vi skal have løst det så effektivt og hurtigt som muligt," er meldingen fra Nordea.

Løn-kokset torsdag er langtfra første gang, at de danske lønmodtagere måtte vente på deres udbetalinger.

Også omkring 1. november og den 1. september sidste år var der knas med at få sendt danskernes løn ud til folket. 

Torben Laustsen vil ikke driste sig til at garantere, at alt forløber planmæssigt op til den 1. juni, hvor næste store lønudbetaling finder sted.

"Jeg kan dog love, at vi vil gøre alt i vores magt for, at dette ikke sker igen. Det skal blandt sikres igennem en samtale med Nets og resten af finanssektoren," forklarer han.

Læs også:

Nets ramt af nyt løn-kaos: Men bare rolig, du skal nok få din løn i dag




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere