Nets ramt af nyt løn-kaos: Men bare rolig, du skal nok få din løn i dag

En række it-problemer er skyld i kraftig forsinkelse af danskernes løn torsdag morgen. Betalingsvirksomheden Nets oplyser, at alle nok skal få deres løn, selv om storbank slås med at få styr på løn-filerne.

Artikel top billede

Flere danskere har i dag ikke fået deres løn udbetalt.

Det skyldes en indtil videre ukendt fejl i de datatransmissioner, som betalingsselskabet Nets sender ud til bankernes datacentraler med Danske Bank, Nordea, BEC, SDC og JN Data, som de største centraler.

"Der er rigtig mange filer, der bliver sendt mellem de forskellige datacentraler, og når nogle filer er forsinkede, så betyder det, at lønnen bliver forsinket," forklarer Nets' pressemedarbejder, Ulrik Marschall, til Computerworld.

"Men bare rolig, lønnen skal nok gå ind, selv om den måske er et par timer forsinket," tilføjer han.

Ikke første gang

Det er langt fra første gang, at lønnen bliver forsinket.

Også omkring 1. november og den 1. september sidste år var der knas med at få sendt danskernes løn ud til folket.

"Vi er ekstra opmærksomme på de store lønkørsler, fordi det er nogle tunge datasæt. Vi har da også stresstestet vores systemer. Endnu er det for tidligt at pege på, hvad årsagen har været denne gang," lyder det fra Nets' Ulrik Marschall.

"Fejl kan dog opstå, og vi skal så være hurtige til at fange dem," siger han.

Nordea med egne it-problemer

Ifølge Nets har betalingsvirksomheden sendt alle sine filer ud til datacentralerne, og torsdag formiddag ved 8:30-tiden er det kun Nordea-kunder, der mangler deres penge.

Hos Nordea bekræfter pressechef Stephan Ghisler-Solvang, at bankens kunder i nogle tilfælde fortsat må spejde efter deres løn.

For storbanken har oveni Nets' knas med at få clearinger til alle datacentraler sine egne it-problemer at slås med. 

Det betyder, at bankens egne kunder og arbejdsgivere med Nordea konti i mange tilfælde må vente til næste clearing, der kører som en samlet pakke ved middagstid. 

Det vil sige, at alle danskere burde have fået deres løn udbetalt omkring klokken 12:00

"Vi er selvfølgelig kede af de gener, som vores it-problemer har medført," lyder det fra Nordeas pressechef, Stephan Ghisler-Solvang, til Computerworld. 

Læs også:
Nets om manglende løn-udbetalinger: En kompleks sag

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Nordjylland

    Region Midtjylland

    Frontend-udvikler med iværksættermindset

    Midtjylland

    Rambøll Management Consulting

    Senior Software Engineer

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S