Microsoft Danmarks nye topchef: Derfor sagde jeg ja til jobbet

Interview: Microsofts nye direktør, 40-årige Marianne Dahl Steensen, er især dygtig til to ting. Og de to ting vil for alvor komme til at sætte præg på selskabet i den kommende tid.

Artikel top billede

Microsoft Danmarks nye topchef, Marianne Dahl Steensen, går en travl sommer i møde.

Hun har første arbejdsdag som topchef for hele den danske Microsoft-forretning i dag - 1. juli -  og forude venter nu en intensiv sommer pakket med møder med partnere, kunder og kolleger.

De skal hver især bidrage til at klæde den nye topchef på med viden om produkter, forretning og sammenhænge i et omfang, så hun kan træffe de nødvendige fremadrettede beslutninger.

"Min kalender for juli er planlagt ret detaljeret allerede. I morgen (torsdag. red) er der kickoff med medarbejderne. Så kommer Microsofts partner-konference, så Microsofts interne konference. Så kommer der en masse træning og resten af tiden skal jeg bruge på at lære kunder, partnere og produkter at kende," siger Marianne Dahl Steensen til Computerworld.

Forude venter en stor organisatorisk opgave, når hele den danske Microsoft-organisation skal flytte til et nybygget hovedkvarter i Lyngby uden for København 1. november.

Flytningen kommer til at ligge på et tidspunkt, hvor den nye direktør efter klassisk målestok har haft tid til at få tilstrækkeligt indblik i forretningen til at gennemføre eventuelle justeringer af organisationen.

Ansættelses-proces har taget et halvt år

Marianne Dahl Steensen afløser danskeren Niels Soelberg, der har haft stillingen som administrerende direktør for Microsoft Danmark i tre år.

Selv kommer hun fra en stilling som privat-direktør i Codan Forsikring.

Tidligere har hun været senior vice president i TDC med ansvar for blandt andet forretnings-udvikling og den nordiske erhvervs-division.

Det er omkring et halvt år siden, at hun modtog den første henvendelse fra en headhunter på vegne af et stort selskab, som søgte ny administrerende direktør.

Henvendelsen blev indledningen til en proces med mange møder, interviews og vurderinger.

"Det er jo en lang proces. Den første samtale blev holdt for et halvt år siden. Og den sidste blev holdt for ikke ret lang tid siden," siger den nye direktør.

Hvorfor sagde du ja til jobbet og forlod din stilling i Codan?

"Microsoft er nok branchens mest spændende virksomhed, som har klaret sig helt fantastisk. Selskabet står over for en kæmpe-transformation, der kommer til at påvirke hele dets måde at gå til markedet og kunderne på. Kombinationen af de to ting er simpelthen et drømmejob for mig," siger Marianne Dahl Steensen.

Transformation og abonennementer

Det er tidligere blevet skrevet, at hendes primære kompetencer og fokus-områder ligger inden for udvikling af kunde-strategier.

Selv mener hun, at hendes spids-kompetencer ligger inden for to primære områder, nemlig organisations-transformation og udvikling af abonnements-baserede forretninger.

Marianne Dahl Steensen har tidligere været senior vice president i TDC i en årrække, hvor hun blandt andet var med i hele virksomhedens udvikling fra (stort set) at have monopol til at være ejet af kapitalfonde til at blive børs-noteret over en relativ kort årrække.

I samme periode gennemgik TDC en omfattende forretnings-transformation, i det efterspørgslen ændrede sig ganske dramatisk fra fastnet til mobil, fortæller hun.

Det har givet hende ganske grundigt indblik i omfattende forandringer i store selskaber, og det passer som fod i hose i den transformation, som Microsofts dengang helt nye topchef, Satya Nadella, søsatte for halvandet år siden og som i dag er i fuld gang med at ændre alle Microsofts produkter, deres sammenhæng, udviklings-kadencer og alt andet.

Senest har Microsoft fyret flere prominente topchefer og ændret hele selskabets opbyging.

Det kan du læse mere om her: Derfor fyrer Microsoft kendte topchefer på stribe - her er selskabets plan med udrensningen

Kursændringen - der kommer til at ændre samtlige Microsofts produkter - driver selskabet væk fra den klassiske, licens-baserede Windows-forretning og over i abonnements-baseret, cloud-baseret verden.

Du kan læse mere om ideerne bag denne udvikling her: Nadellas vilde år på tronen: Den store forvandling af Microsoft - har han bestået opgaven?

Netop erfaringen med abonnements-baseret forretning er den anden ting, som Marianne Dahl Steensen fremhæver som et område, som hun har særlig indblik i.

"Jeg kommer med grundig erfaring fra abonnements-baserede forretninger, og det er netop sådan en subscriber-forretning, som Microsoft er ved at skifte over til. Den har en helt anden logik end den, som Microsoft historisk er baseret på," siger hun.

Den nye forretningsmodel - med løbende abonnements-indtægter fremfor kæmpe-implementeringer og salg af licenser - er i fuld gang med at forandre forretnings-grundlaget for også Microsofts ret omfattende partner-økosystem.

Partnerne skal nemlig ændre deres forretninger sideløbende med Microsoft samtidig med, at de fortsætter med at servicere deres kunders skiftende behov.

Hvad kommer der til at ske?

Marianne Dahl Steensen vil ikke fortælle, hvad hun umiddelbart gør sig af tanker om den fremadrettede strategi for den danske Microsoft-forretning.

Den overordnede strategi bestemmes i selskabets hovedkvarter i USA, men eksekveringen af strategien fastlægges lokalt i de enkelte lande, hvor der er meget stor forskel på modenhed, penetration, investerings-lyst og digitaliserings-grad.

"Det er meget svært for mig at sige lige nu, hvad der skal ske. Det er noget, som jeg vil være klar til at fortælle om efter 100 dage i jobbet. Men der sker rigtigt mange ting lige nu i Microsoft, og det er helt sikkert, at det er noget, der også kommer til at påvirke den danske forretning," siger hun.

Læs også: Ny topchef til Microsoft i Danmark: 40-årig kvinde overtager chef-posten

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S