Hvordan kan det blive ved? Få nu stoppet de offentlige it-skandaler

Computerworld mener: Vi står med EFI over for endnu en kæmpe it-skandale i det offentlige, som kommer til at koste milliarder af tabte (skatte)-kroner. Og fejlen er den samme som altid. Hvorfor bliver det ved med at gå galt?

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Computerworld mener: Danmark er efter et tilløb ramt af endnu en it-skandale i det offentlige, hvor striben af kuldsejlede og ekstremt dyre og langvarige it-projekter nu får følgeskab af Skats inddrivelses-system, EFI.

Skatteminister Karsten Lauritzen har bestemt sig for at lukke det fejlramte system ned, indtil en 'holdbar fremtidig plan' for inddrivelserne er plads.

Årsag: Skidtet fungerer ikke, og det har det aldrig gjort.

Det kan du læse mere om her: Skat: EFI virker ikke, og nu lukker vi det ned

Historien om EFI-systemet er den efterhånden klassiske historie for den offentlige sektor: Systemet skulle have været klar til drift for otte(!) år siden, men blev efter to udskydelser først sat i drift for to år siden - altså seks år efter den oprindelige plan.

Og så virkede systemet alligevel ikke: Det skulle automatisk kunne inddrive gæld fra skatteskyldnere, men har i stedet slet ikke opkrævet gælden eller det har opkrævet forkert gæld fra forkerte borgere, som slet ikke har haft nogen gæld.

EFI - der skulle være krumtappen i hele Skats inddrivelse af den stærkt stigende skattegæld herhjemme - har med andre ord fejlet totalt på alle dets hovedfunktioner - efter at udviklingsarbejdet er gået otte år over tid.

Skatteministeren har nu sat folk i gang med at undersøge, om fejlene i EFI kan rettes, og han vil derefter tage stilling til det fejlslagne systems videre skæbne.

Et gammelt mundheld siger, at man ikke skal smide gode penge efter dårlige, og det er nok noget, som skatteministeren  bør huske på i overvejelserne:

Hvis de markante og grundlæggende fejl i EFI's funktion - nemlig at inddrive gæld - ikke er blevet rettet efter en udviklingsperiode på mere end otte år, kan det så overhovedet lade sig gøre?

Hvordan kunne det gå så galt?

Computerworld har tidligere forsøgt at få svar på, hvem der egentlig sidder med ansvaret for det fejlslagne system. Det viste sig langt sværere end forventet, og vi nåede aldrig frem til et entydigt svar.

I en stor undersøgelse af EFI, der blev igangsat af den socialdemokratiske tidligere skatteminister Benny Engelbrecht, har konsulenthuset således Accenture ikke undersøgt, hvem der sidder med aben, men alene om systemet fungerer, som det skal.

Det kan du læse mere om her: Skats syge it-system skal kureres - men hvad fejler det egentlig?

Accenture har ikke offentliggjort den endelige EFI-rapport endnu, men det sker snart.

Det tror vi, at Accenture vil konkludere

Accenture vil efter alt at dømme i rapporten anbefale, at 80 procent eller mere af systemet skrottes.

Vores bud på nogle af hovedkonklusionerne i Accenture-rapporten er:

- Der har været uklarheder og problemer med kravspecifikationer.

- Der har været problemer med dokumentationen.

- Der har været problemer med processer og projektledelse.

- Der har været alt for mange udviklere, chefer, projektledere og forskellige (skiftende) nøglemedarbejdere inde over, som i et miskmask af beslutningskompetencer og organisatoriske jungleveje gennem årene har truffet beslutninger på kryds og tværs af hinanden indtil overblikket er gået fløjten.

- Kompleksiteten er vokset i takt med ændret lovgivning og vilkår undervejs i det årelange forløb.

- På grund af manglende dokumentation har projektudviklingen været udfordret hver gang nøglemedarbejder er blevet skiftet ud.

Samtidig vil det sikkert fremgå, at Skat som organisation slet ikke har været klar til at gennemgå de meget voldsomme forandringer på det organisatoriske plan, som det kræver at indføre et stort it-system med succes.

Hvorfor tror vi, at Accenture vil konkludere disse ting i den fremtidige rapport?

Samme grundlæggende fejl som hos alle de andre

Fordi det i grove træk har været tilfældet i alle de andre fejlslagne, forsinkede og hundedyre it-projekter, som det offentlige Danmark gennem årene har kunnet præsentere os for:

Arbejdsmarkedsstyrelsens Amanda, forsvarets DeMars, EPJ-projekterne, SLS, Skats egen e-indkomst, den digitale tinglysning, SINE, Polsag, ProAsk og så videre og så videre.

Det er blot halvandet år siden, at Arbejdsmarkedsstyrelsen på samme vis skrottede ProAsk og dermed en investering på 280 millioner skattekroner - i øvrigt også efter rapport fra et konsulenthus, nemlig Deloitte, som her også konkluderede, at ProAsk aldrig ville komme til at fungere effektivt.

Det kan du læse mere om her: Dårligt offentligt it-system droppes: Samlet tab: 283 millioner kroner.

Rækken af offentlige it-skandaler har samlet kostet de danske skatteydere milliarder af kroner i tabte gevinster og udgifter til de (dyre) it-leverandører, der har den enorme fordel, at det offentlige på grund af kompleksiteten har meget svært ved at skifte leverandør, når et system går i vasken.

Med EFI forværres situationen ganske betragteligt, fordi systemet jo har til opgave at kradse skattekroner ind fra folk, der ikke har betalt, hvad de skylder til vores allesammens fælleskasse.

Dermed er det os alle, der går glip af gevinsterne på grund af det fejlslagne system.

Har ikke lært en pind

Det er efterhånden fem år siden, at en række ministerier sammen formulerede en række helt konkrete anbefalinger til at få de mange offentlige it-projekter til at køre.

Budskabet var det samme: Professionalisering, projektledelse, risikohåndtering og dialog med leverandørerne - altså nøjagtigt det samme, som vi tidligere har hørt. Det samme har vi hørt fra Statens IT-Projektråd, der har formuleret retningslinier.

Det kan du læse mere om her: Overblik: Sådan skal staten lære at styre it-projekter.

Der er ingen tvivl om, at de offentlige it-systemer er komplekse, og at kompleksiteten hele tiden stiger i takt med nye teknologiske muligheder, støre sammensmeltning af data, større krav til effektivitet og så videre.

Til gengæld har det offentlige jo efterhånden prøvet at udvikle avancerede it-systemer nogle gange gør, og der burde efterhånden være forankret en grundig viden om, hvordan disse store projekter skal håndteres.

Skrapperede kontrol og bedre styring

Alle danskere må med god ret kunne forvente, at de mange milliarder kroner, der efterhånden er blevet spildt på fejlslagne, offentlige it-projekter, trods alt har kastet øget indsigt og (dyrt indkøbt) lærdom af sig, så de samme fejl ikke begåes igen og igen.

Det er beskæmmende, at det ikke er tilfældet, og at listen over offentlige it-skandaler bliver ved med at vokse.

Det hæmmer udnyttelsen af de enorme muligheder, der ligger i den digitalisering, som en større og større del af samfundets funktions-dygtighed bygger på.

Skrappere kontrol. Bedre styring. Bedre central forankring. Udnyttelsen af de projekt-kompetencer, som vi ved findes blandt de offentlige ledere.

Hvor svært kan det efterhånden være?

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Dennis Kobberø Nagy som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Han har tidligere beskæftiget sig med flere andre fagområder - bla. har han været forsikringsrådgiver og rekrutteringskonsulent. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job