Direktør i dansk it-firma med succes arbejder helst ikke mere end 40 timer om ugen

Succes-direktør i Computerworlds Top-100-konkurrence arbejder helst ikke mere end 40 timer om ugen. Læs her, hvordan også resten af virksomhedens medarbejdere motiveres til at klare deres jobs i kontortiden.

Artikel top billede

John Wainer er direktør i Webtop.

Der er mange klicheer om hvor meget arbejde, der ligger bag en erhvervs-succes.

Historien inkluderer gerne lange dage, aftener og nætter, hvor programmørerne sveder en blanding af kaffe og Red Bull ned i tastaturerne, imens direktøren pløjer igennem kontrakter og strategier, indtil solen står op.

Det er selvfølgelig en måde at gøre tingene på, men ikke for Webtop.

Her fokuseres energien benhårdt på udvikling og salg af firmaets intranetløsning Wizdom. Her holder direktør John Wainer og hans ansatte fritiden hellig, og der skal være tid til at købe ind til aftensmaden.

Det giver pote for Webtop, der ligger på en imponerende andenplads i Computerworlds Top-100 2015-kategori 'konsulenter'.

Læs også: Webtop dropper prisvindende strategi, her er den nye vej frem

"Jeg arbejder selv 40 timer om ugen i gennemsnit," fortæller John Wainer, som mener, at en succesfuld virksomhed ikke behøver at lægge beslag på hele ens hverdag.

Tværtimod har det aldrig været nemmere at passe kontortiden.

"Noget af det med folk, som har så travlt, er vel også, at de gerne vil have, at det ser sådan ud. Møder er jo typisk inden for arbejdstid, og man klarer meget med mail og telefon i dag."

Tillid er nøglen

Spørger man John Wainer, er vejen til en fornuftig balance imellem arbejde og privatliv tillid til medarbejderne.

Det lønner sig nemlig, når medarbejderne føler, at de kan byde ind.

"Hvis man ikke absolut mener, at man er den eneste lyksalige og skal igennem alt i virksomheden, så kan det jo sagtens lade sig gøre at have et liv. Det er forhåbentlig også med til at gøre os til en god arbejdsplads, at der på denne måde er mulighed for at påvirke tingene og tage initiativer."

Lad de unge være unge

Webtop har de seneste tre år arbejdet på at opbygge et netværk af udenlandske partnere, som skal sælge intranetløsningen Wizdom til kunder uden for Danmark.

Det har betydet en stor mængde ekstra arbejde med forhandlinger, uddannelse og løbende servicering af partnernes medarbejdere.

Læs også: Turbo på intranet-udviklingen: Så hurtigt bliver de bedste intranet udviklet

For en virksomhed, der har været vant til selv at kunne køre ud til kunderne og ordne sagerne hands on, har det været en udfordring. Og Webtop har udvidet med flere medarbejdere, som skal håndtere samarbejdet med partnerne.

Møder i udlandet ligger dårligt i tråd med en arbejdsdag fra 9-17, men det er ikke et problem i Webtop.

"Der er jo en masse rejser og arbejde i udlandet forbundet med, at vi bevæger os ind på en række udenlandske markeder. Nogle af os tænker jo, hvordan det dog skal koordineres med familien," indrømmer John Wainer.

Men den udfording er der heldigvis en glimrende løsning på.

"Vi har jo nogle unge medarbejdere, som synes, at den slags er rigtigt spændende. Så tager de kæresten med på turen og får en oplevelse ud af det. Det er jo dejligt for os alle sammen."

Læs også:

Webtop dropper prisvindende strategi, her er den nye vej frem

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S