Turbo på intranet-udviklingen: Så hurtigt bliver de bedste intranet udviklet

Der skal fuld fart over stepperne, hvis man vil følge med nogle af verdens bedste intranet-teams.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Det går hurtigere og hurtigere, når virksomheder udvikler nye intranet-løsninger.

Det skyldes ikke, at der er tale om halvfærdige amatør- løsninger, for der tendensen ses på nogle verdens bedst designede intranet.

Det fremgår af en ny analyse fra Nielsen Norman Group, hvor rådgivningsfirmaet kårer de bedste intranet i 2015.

"Nutidens intranet-teams strømliner processerne og arbejder hurtigere."

"En trend, vi så sidste år, gentages i år; at teams går live iterativt i stedet for at vente med at lancere et nyt, kæmpe intranet-design," skriver rådgivings- og analysefirmaet.

Så hurtigt udvikles et intranet

Ifølge Nielsen Norman Groups opgørelse tager det nu i gennemsnit 17 måneder at udvikle et intranet, der kan hive en top-placering hjem.

Nielsen Norman Group lavede en lignende undersøgelse sidste år, som vi også skrev om, og dengang var de de intranet-løsninger, som vinderne kunne vise frem, i gennemsnit udviklet på lidt mere end 16 måneder.

Selvom der dermed er tale om en mindre opbremsning i udviklingstiden, så går det generelt hurtigere og hurtigere med at udvikle løsningerne.

I 2013 brugte vinderne fra undersøgelsen i gennemsnit mere end 26 måneder på at designe deres intranet, og i 2012 var der tale om et gennemsnit på hele fire år.

Om dette års vindere lyder det blandt andet andet:

"Agile eller agil-lignende tilgange blev brugt effektivt i udviklingen og bidrog til den lave gennemsnitstid, der var brug for for at skabe intranettet."

Pas på med dette

Samtidig skriver Nielsen Norman Group dog også, at man skal være klar over, at de agile metoder ikke er nogen 'silver bullet':

"Men bliver det gjort rigtigt, kan det bestemt strømline et projekt. Hvis det gøres uden en ordentlig design-integration, vil agil programmering skabe en usammenhængende brugeroplevelse under standard."

Samtidig peger rådgivningsfirmaet i analysen på, at det er vigtigt, at man husker på, at brugerne hele tiden skal kunne løse deres opgaver på intranettet uden problemer - også selvom man løbende kommer nye nye versioner og forbedringer af designet.

"Ingen medarbejder skal tænke over, hvilken mystisk version af intranettet, der dukker op, når man hver dag logger ind. Deres vigtigste opgaver, navigationen og sektioner med kerneindhold skal designes på et tidligt stadie og forblive statisk. Det vil hjælpe med at skabe det solide fundament, som brugerne har brug for."

Her er vinderne

Nielsen Norman Group peger på, at nogle af de hotte tendenser i intranet-verdenen blandt andet er responsivt design og bedre søgefiltre, ligesom flere af vinderne også kører med intranet-løsninger til meget specifikke formål.

De 10 bedste intranet i 2015 er ifølge Nielsen Norman Groups analyse:

Accolade
Adobe
ConocoPhillips
Klick Health
Saudi Food & Drug Authority
Sprint
TAURON Polska Energia
The Foschini Group
UniCredit S.p.A.
Verizon Communications

Læs også: 

Sådan er kæmpe SharePoint-portal smeltet sammen med ERP

Sådan undgår du fiasko med SharePoint-projekter

Ny opgørelse: Disse systemer driver de danske intranet

Her er opskriften på det bedste intranet: Kan du følge med?

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger en IT-supporterelev til Almegård Kaserne på Bornholm

Bornholm

KMD A/S

Customer Support Consultant

Københavnsområdet

Shure Scandinavia A/S

Senior DevOps Developer

Københavnsområdet

LB Forsikring

Senior Software Engineer til Online

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S