Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Turbo på intranet-udviklingen: Så hurtigt bliver de bedste intranet udviklet

Der skal fuld fart over stepperne, hvis man vil følge med nogle af verdens bedste intranet-teams.

Det går hurtigere og hurtigere, når virksomheder udvikler nye intranet-løsninger.

Det skyldes ikke, at der er tale om halvfærdige amatør- løsninger, for der tendensen ses på nogle verdens bedst designede intranet.

Det fremgår af en ny analyse fra Nielsen Norman Group, hvor rådgivningsfirmaet kårer de bedste intranet i 2015.

"Nutidens intranet-teams strømliner processerne og arbejder hurtigere."

"En trend, vi så sidste år, gentages i år; at teams går live iterativt i stedet for at vente med at lancere et nyt, kæmpe intranet-design," skriver rådgivings- og analysefirmaet.

Så hurtigt udvikles et intranet

Ifølge Nielsen Norman Groups opgørelse tager det nu i gennemsnit 17 måneder at udvikle et intranet, der kan hive en top-placering hjem.

Nielsen Norman Group lavede en lignende undersøgelse sidste år, som vi også skrev om, og dengang var de de intranet-løsninger, som vinderne kunne vise frem, i gennemsnit udviklet på lidt mere end 16 måneder.

Selvom der dermed er tale om en mindre opbremsning i udviklingstiden, så går det generelt hurtigere og hurtigere med at udvikle løsningerne.

I 2013 brugte vinderne fra undersøgelsen i gennemsnit mere end 26 måneder på at designe deres intranet, og i 2012 var der tale om et gennemsnit på hele fire år.

Om dette års vindere lyder det blandt andet andet:

"Agile eller agil-lignende tilgange blev brugt effektivt i udviklingen og bidrog til den lave gennemsnitstid, der var brug for for at skabe intranettet."

Pas på med dette

Samtidig skriver Nielsen Norman Group dog også, at man skal være klar over, at de agile metoder ikke er nogen 'silver bullet':

"Men bliver det gjort rigtigt, kan det bestemt strømline et projekt. Hvis det gøres uden en ordentlig design-integration, vil agil programmering skabe en usammenhængende brugeroplevelse under standard."

Samtidig peger rådgivningsfirmaet i analysen på, at det er vigtigt, at man husker på, at brugerne hele tiden skal kunne løse deres opgaver på intranettet uden problemer - også selvom man løbende kommer nye nye versioner og forbedringer af designet.

"Ingen medarbejder skal tænke over, hvilken mystisk version af intranettet, der dukker op, når man hver dag logger ind. Deres vigtigste opgaver, navigationen og sektioner med kerneindhold skal designes på et tidligt stadie og forblive statisk. Det vil hjælpe med at skabe det solide fundament, som brugerne har brug for."

Her er vinderne

Nielsen Norman Group peger på, at nogle af de hotte tendenser i intranet-verdenen blandt andet er responsivt design og bedre søgefiltre, ligesom flere af vinderne også kører med intranet-løsninger til meget specifikke formål.

De 10 bedste intranet i 2015 er ifølge Nielsen Norman Groups analyse:

Accolade
Adobe
ConocoPhillips
Klick Health
Saudi Food & Drug Authority
Sprint
TAURON Polska Energia
The Foschini Group
UniCredit S.p.A.
Verizon Communications

Læs også: 

Sådan er kæmpe SharePoint-portal smeltet sammen med ERP

Sådan undgår du fiasko med SharePoint-projekter

Ny opgørelse: Disse systemer driver de danske intranet

Her er opskriften på det bedste intranet: Kan du følge med?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere


Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere