Artikel top billede

Kritik af ny funktion i iOS 9 til iPhone og iPad: Ekstra knap forvirrer brugerne

Apples nye iOS 9 indeholder flere nye funktioner, der skal gøre det lettere at multitaske. Brugervenlighedsekspert er dog ikke begejstret.

"At skifte mellem apps i iOS 9 kan forvirre brugerne på flere måder. Simple design-ændringer kan forbedre brugeroplevelsen."

Sådan lyder det i et indlæg om Apples nye iOS 9 til iPhone og iPad (læs mere om det her) hos Nielsen Norman Group, der arbejder med brugervenlighed.

Raluca Budiu, der er analytiker i virksomheden, skriver, at mens det ikke er nyt, at man kan åbne en app direkte fra en anden i iOS (ved at dobbeltklikke på Hjem-knappen), så har Apple med iOS 9 tilføjet en 'tilbage til app-knap', der fremkommer i øverste venstre hjørne af skærmen, hvis appen understøtter det.

Idéen er at gøre det lettere at gennemføre opgaver, der inkluderer flere forskellige apps, som man skifter frem og tilbage imellem undervejs i processen.

Læs også: Her er alle anmeldelserne af den nye iPhone 6s: Er den de mange penge værd?

Raluca Budiu advarer imidlertid om, at den nye iOS-funktion og et nyt design af selve det app-overblik, man får via dobbeltklik på Hjem-knappen, kan risikere at gøre mere skade end gavn hos brugerne. 

"Med iOS 9 har Apple introduceret ændringer i forhold til, hvordan brugerne kan skifte mellem apps: Ikke alene er listen over seneste apps redesignet, men der er også introduceret en ny tilbage til app-knap."

Hun mener, at det er et problem, at listen med seneste apps, der vises som en serie kort horisontalt, er for svær at overskue, og at tilbage-knappen også kan skabe problemer, selvom det på sin vis er fornuftigt med selve funktionen.

Derfor dur tilbage-knap ikke

Nielsen Normann-analytikeren har især tre kritikpunkter:

1) "For det første er det tydeligt, at tilbage til app-knappen er noget, der først er tænkt over til allersidst - den føles næsten som et plaster på et smukt, færdigt produkt." 

"Størrelsen er lillebitte og placeringen helt i toppen af skærmen gør det let ved et uheld at ramme andre knapper, som apps traditionelt placerer i øverste venstre hjørne," skriver hun.

2) "Tilbage til app-knappen tager kun brugerne tilbage til den tidligere app, hvis den nuværende app er åbnet fra den app," skriver Raluca Budiu videre og forklarer, at det vil give problemer, når man samtidig bruger dobbeltklik på Hjem-knappen til at skifte mellem apps.

Læs også:

Design-guru og tidligere Apple-topchef: Designet og brugervenligheden er helt på afveje hos Apple

Samtidig er hun heller ikke vild med, at knappen jo ikke altid vil findes i øverste venstre hjørne, fordi app-udviklerne skal understøtte det - det vil kunne forvirre mange brugere, vurderer hun. 

3) "Konflikt med tilbage-knappen i appen. Hvis du lander på en underside i en app, er øverste venstre hjørne i den app ofte optaget af tilbage-knappen. Men hvad betyder tilbage-knappen, når det er den første side, du kigger på i en app?" lyder sidste kritikpunkt fra Nielsen Normann-analytikeren.

Det er ikke første gang, at Apple får kritik for ikke at tage brugernevenligheden seriøst nok i de nyeste produkter.

For nylig udtalte en internationalt anerkendt design-guru og tidligere Apple-topchef, at designet og brugervenligheden er helt på afveje hos Apple - læs mere om det her.

Læs også:

Her er alle anmeldelserne af den nye iPhone 6s: Er den de mange penge værd?

Design-guru og tidligere Apple-topchef: Designet og brugervenligheden er helt på afveje hos Apple

Sådan kører Apples nye iOS 9 på din gamle iPhone eller iPad




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere