Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Citrix presser danske partnere med nye krav

Virksomhederne vil have klar besked om forretningsværdien af vores teknologi, lyder det fra virtualiserings-kæmpen Citrix. Selskabet strammer derfor op på sit certificeringsprogram. Det betyder færre og mere specialiserede partnere.

Virtualiserings-producenten Citrix vil forkæle de partnere og it-forhandlere, der specialiserer sig for at kunne give kunderne mere værdi for deres it-kroner.

Citrix' danske landechef, Mads Skalbo, siger, at kunderne i stigende grad stiller krav om værdi for deres it-kroner her og nu. Derfor er der brug for specialisering og dybere kompetencer hos vores partnere, lyder det fra landechefen.

"For bare nogle år siden var desktop-virtualisering et spørgsmål om at spare strøm ved at konsolidere servermiljøer. Men i dag handler det langt mere om at se på virksomhedernes processer og at skabe forretningsværdi ved at bruge teknologien. Det kræver større kompetencer hos vores partnere at tage den dialog med kunderne," siger Mads Skalbo.

Derfor indfører Citrix nu fire nye elite-certificeringer, som udover virtualisering også gælder mobility management og netværk for henholdsvis datacenter, apps og mobil sikkerhed.

I første omgang har kun fem ud af i alt godt 100 Citrix-forhandlere meldt sig under fanerne. Det er firmaerne Conecto, Edgemo, Businessmann, Atea og KMD.

Til gengæld for investeringen får elite-forhandlerne "bedre kommercielle vilkår" plus mulighed for at trække på Citrix' egne specialister.

Færre forhandlere

Mads Skalbo forventer, at et sted mellem 10 og 20 partnere vil følge trop i løbet af de næste par år. For selvom de nye elite-certificeringer koster både tid og penge, er det nødvendigt for at holde forretningen i gang, siger han.

"Den nye partnerstatus er en måde at differentiere sig og dermed tiltrække mere forretning. Det er simpelthen et spørgsmål om kunne gøre det klart for kunderne, hvad det er for en forretningsværdi, kunderne får ved at vælge Citrix," siger han.

Han erkender, at satsningen på de særlige elitepartnere på længere sigt vil betyde, at mindre Citrix-partnere enten selv må investere de nødvendige penge i specialisering eller alliere sig med elitepartnerne. Så samlet set bliver der tyndet ud i feltet af partnere, spår han.

"Det vil være et mindre antal, som investerer i at nå specialistniveauet. Så færre partnere er en konsekvens af det," siger Mads Skalbo, som heller ikke lægger skjul på, at målet er at vinde markedsandele fra især hovedkonkurrenten på virtualiseringsmarkedet, VMware.

"Partnernes investeringer i kompetencer og udvalgte teknologiområder giver gladere kunder og dermed mere forretning til Citrix. VMware er helt klart en konkurrent, som vi gerne skulle tage nogle markedsandele fra," slutter Mads Skalbo.

Læs også:

It-gigant tegner sig frem til mere sexede apps og gladere kunder

Citrix samler alle produkter under én stor sky

Sådan har Podio udviklet sig siden Citrix-opkøb




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere