Når big data bliver til kunst: It-folkene griner, til de opdager, at jeg anvender de fedeste algoritmer

Reportage: Han bruger nogle af verdens mest avancerede algoritmer inden for big data, men ikke for at tjene penge elle optimere forretningen: Han skaber kunstværker med data. Mød kunstneren her.

Artikel top billede

På Jer Thorps visitkort står der data virtualization artist, hvilket overstat til dansk betyder noget i retning af it-kunstner.

Dem er der ikke mange af, men det burde der måske være, for hans værker er ret bemærkelsesværdige.

Han har specialiseret sig i at præsentere data på andre måder, end man normalt gør - hvilket du nok selv har oplevet - gennem diagrammer i Excel.

Gennem dataanalyse baseret på eksempelvis algoritmer bygger han visuelle værker, der opfylder to kriterier: De skal tiltrække opmærksomhed, og så skal beskueren lære noget nyt.

Det handler om at blande kunst og (big) data sammen for at opnå nye sammenhænge.

Griner it-folk ikke lidt i skægget, når du fortæller, at du er it-kunstner?

Ha, ha. Jo, det sker, der er en meget skarp opdeling mellem naturfag og kunst eksempelvis i skolesystemet. Men i det kunstnerfællesskab, hvor jeg arbejder, er vi langt foran virksomhederne, når det handler om teknologi. Vi skriver eksempelvis algoritmer, som erhvervslivet ville gøre meget for at få fingrene i," fortæller Jer Thorp, da Computerworld møder ham på SAS Institutes Analytics-konference 2015, der bliver afholdt i Rom.

Det pjuskede hår og den skødesløse påklædning sender da også nogle andre signaler end de mange jakkesæt og slips, der ellers pryder konferenceområdet.

"Big data er i øvrigt en dårlig betegnelse. Det handler om at samle fokuserede eller mindre sammenhænge."

Men der er vel lysår mellem kunst og it-folk, der bygger big data-løsninger til at forøge salget?

"Nej. Jeg tror de fleste it-folk, ingeniører, matematikere er meget kreative folk. Men de er i en verden, hvor der skal gives svar på alt. Min opgave er det modsatte. Jeg vil bringe nye spørgsmål frem i lyset. Kun ved at stille spørgsmål kan man komme videre med data. Det gælder også i forretningen."

Hvor finder du data til dine værker?

"Det er meget forskelligt. Et eksempel på et dynamisk værk er, at vi samler alle de Twitter-beskeder fra hele kloden, hvor der bliver skrevet godmorgen. Dem samler vi i et 3D-interface, hvor de popper op med en farve, præcis når de bliver Tweetet," fortæller han.

"Men ofte handler det om, at virksomheder, forskere eller medier bestiller os til at præsentere data på en anderledes måde for at åbne folks øjne."

Et eksempel er et forsøg på at demonstrere online-reklamers manglende evne til at ramme modtageren.

"Der er bygget en kæmpe industri op omkring målrettede online-reklamer. Vi gjorde det modsatte, og vi byggede værker bestående af reklamer, hvor vi satte skribenter til at fortælle om den person, der havde modtaget alle disse målrettede reklamer. Vi vendte præmissen."

"Det er en øjenåbner. For reklamerne siger intet om brugerne, hvilket betyder, at reklamerne ikke rammer rigtigt. Det er et eksempel på et digitalt værk, der åbner folks øjne.," fortæller han.

Er kunst og data ikke to helt forskellige discipliner? Data er fakta, mens kunst er fantasi.

"Sådan ser jeg det slet ikke. Det handler også om tidspunkter, historier og sammenhænge. Præcis som god kunst. Aktive data som eksempelvis tweets fortæller noget om folk og samfundet. Men man må ikke tro, at man kan bruge data ukritisk, man skal også spørge folk."

Hvad mener du med det?

"En skole i USA blev stemplet som et dårligt sted at være på baggrund af en dataanalyse af Twitter-beskeder. Det stempler både skolen og de studerende. Men det var slet ikke rigtigt. Dem, der havde lavet undersøgelsen, havde glemt at spørge skolen om forholdene. Man skal ikke tro på data. Der er et kæmpe gab mellem data og mennesker."

"Vi er slet ikke vant til at se data om os selv, men data giver først mening, når vi kan genkende os selv. Det betyder også, at vi vil opleve nogle moralske og etiske områder, der ikke bliver prioriteret særlig højt i dag."

Hvordan laver man god kunst af data?

"Det handler bare om at præsentere informationerne på en anderledes måde. Man skal overraske, provokere og gøre folk klogere," fortæller den lille krøllede mand fra USA.

Læs også:
Ny kæmpesamling kunst på nettet: Her er otte perspektiver på big data og vores kulturarv

Sådan digitaliseres vores kulturarv på en platform af open source

Google er klar til at vise dansk kunst

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S