Godt råd til dig som hostingkunde: Sådan kan du undgå at havne i alvorlige problemer

Du kan selv gøre en del for at styre uden om de problemer, som omkring 2.500 danske hostingkunder nu er havnet i, efter deres hostingselskab er gået konkurs.

Den danske hostingbranche har gennem årene været præget af en stribe konkurser, hvor konsekvensen blandt andet kan være, at kundernes data bliver taget som gidsel.

Det fik i 2011 flere hostingselskaber til at stifte BFIH (Brancheforeningen for IT-hostingvirksomheder i Danmark).

Her kan en hostingvirksomhed med et robust regnskab og eksempelvis fremvisning af forsikring sikre sig Hostingsmærket, der skal signalerere soliditet i en branche, som mange har kaldt 'det vilde vesten'.

Læs også: Dansk webhosting er det vilde vesten

Nu er der igen problemer med en konkurs hos et dansk hostingselskab, hvilket har bragt mange kunder i problemer. 

Det kan du læse mere om her:

Massevis af danske kunder i klemme hos konkursramt hosting-firma: Vi er jaget vildt

Der er dermed opstået en problematisk situation for mange af de ramte kunder. 

Det skyldes, at Danaweb efter overtagelsen af data tilhørende 2.500 kunder fra det konkursramte Solid Media Group har informeret kunderne om, at de har til torsdag den 10. december til at indbetale 4.788 kroner for at få flyttet deres hjemmesider med data over til Danawebs servere.

Undersøg din udbyder
Hverken Solid Media Group eller Danaweb er medlem af hosting-brancheforeningen BFIH, hvor Computerworld har spurgt foreningens direktør Lennart Meineche, om han har nogle gode råd til de nødstedte kunder?

"Vi vil altid råde hostingkunder til at sikre sig, at de ved, hvor deres data er - og hvad der sker med ens data, hvis hostingudbyderen går konkurs," siger Lennart Meineche, som ikke ønsker at forholde sig til den konkrete sag.

For hvis hele ens virksomhed er bygget op omkring ens mail og hjemmeside, understreger Lennart Meineche vigtigheden af, at man har gjort sit hjemmearbejde ordentligt med ens hostingudbyder.

"Hvis du har en forretning, der baserer sig på noget, der er så centralt som en hjemmeside, så bør man nok sikre sig, at der eksempelvis er soliditet i regnskabet, så selskabet ikke bare forsvinder," forklarer han.

Stort millionunderskud
Et hurtigt blik henover Solid Media Groups regnskab i de seneste tre år viser to år med et lille overskud, mens der i 2014 var et stort minus på godt 15 millioner kroner hovedsageligt forårsaget af personaleomkostninger på 32,2 millioner kroner ud af en omsætning på 15,8 millioner kroner.

Da Lennart Meineche ikke vil forholde sig til den konkrete sag, ønsker han heller ikke at spekulere i, at kunderne kan tage deres indhold fra deres nuværende hjemmeside og fortsætte online-livet hos en anden udbyder.

"Jeg kan bare sige, at der er noget, der hedder kvalitet i hostingbranchen. Og der er altså virksomheder, som arbejder på at få et hostingmærke, fordi de har orden i regnskaberne og i forsikringerne med videre," afslutter han.

Læs også:

Bare et godt råd: Overlad aldrig dit firmas skæbne til en mellemmand

Pas på de kostbare faldgruber: Her er eksperternes 10 gode råd om cloud-aftaler


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarer om phishing-angreb: Pas på hvis du modtager denne PDF
En phishing-mail med en vedhæftet PDF er i øjeblikket på spil. Phishing-angrebet forsøger at narre modtagerne til at udlevere login-oplysninger.
CIO
2017 bliver et år, som man kommer til at skrive om i historiebøgerne: Nu kommer skiftet fra digitalisering til digital økonomi
Klumme: "I Danmark vil vi nu se et fokusskifte i ledelsesdiskussionen - ikke til digitalisering eller teknologibegejstring og -skepsis men til håndtering af en datadrevet virkelighed. For chefen gælder det nu: Op på ølkassen eller ud ad vagten.
Comon
HTC skyder smartphone-foråret i gang med ny Samsung Note 7-klon
HTC har skudt smartphone-foråret i gang med HTC U Ultra og U Play, hvor særligt U Ultra er interessant for dem, der gik glip af Note 7-smartphonen
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Telefoni i skyen - få mere ud af Office 365
Dette whitepaper sætter fokus på, hvordan I kan komme godt i gang med cloud-telefoni via O365, samt udnytte de nye kommunikationsmuligheder optimalt.