Efter mange års priskrig: Derfor stiger prisen for et mobilabonnement i Danmark

Alle de store danske teleselskaber har i de seneste måneder hævet prisen på det billigste mobilabonnement. Få forklaringen her.

Efter en årrække med voldsomme fald i prisen for et mobilabonnement i Danmark, har de seneste måneder bud på en overraskende udvikling: Priserne stiger igen.

Det er en tendens, der står i stært kontrast til, da priskrigen for et par år siden var på sit højeste blandt de danske teleselskaber.

Prisen var dengang det vigtigste våben i jagten på kunder.

Men den er god nok: Priserne er faktisk blevet hævet hos de største danske teleselskaber i de seneste måneder.

Senest har Telenor i sidste uge hævet prisen på sit billigste abonnement for nye kunder fra 109 til 129 kroner.

Prisstigningerne begyndte dog allerede i efteråret, da TDC hævede sine priser med 10 kroner for de billigste mobilabonnementer for nye kunder - en øvelse selskabet gentog med yderligere 10 kroner før jul.

Derfor er priskrigen afblæst
TDC's træk fik både Telia, Telenor og 3's Oister til at følge trop med prisstigninger på de billigste abonnementer, og det er ikke uden grund, at TDC's konkurrenter valgte den strategi frem for at indlede en ny priskrig.

Det forklarer Morten Imsgard, der som aktieanalytiker i Sydbank følger den danske telebranche tæt.

Han peger på, at prisstigningerne er en direkte konsekvens af den havarerede fusion mellem Telia og Telenor i efteråret.

"Fra EU's side sagde man, at man ikke ville tillade fusionen mellem Telia og Telenor i Danmark, fordi man frygtede, at det ville give stigende priser. Og så fik man lige præcis det i kølvandet på det," siger Morten Imsgard til Computerworld.

"Det har man fået, fordi markedet har ændret sig. TDC har udnyttet en mulighed til at hæve priserne i kølvandet på den mislykkede fusion, hvor både Telia og Telenor står med et stort problem, der skal løses, fordi de ikke kunne få lov til at fusionere."

"Det har skabt en anden markedsdynamik, hvor de er meget interesserede i at følge med TDC i de her prisstigninger, fordi de kan se, at det kan være vejen til at få en bedre dansk forretning," forklarer Morten Imsgard.

Læs også: Efter havareret fusion mellem Telenor og Telia: Alt er (stadig) i spil i dansk telekrig

Det var netop den pressede konkurrencesituation, der var grunden til, at Telia og Telenor ønskede at gå sammen i Danmark.

Det har nemlig - ikke mindst på grund af mange års intens priskrig - vist sig svært at drive en sund forretning som mobiloperatør i Danmark.

Fusionen blev som bekendt droppet på grund af de mange krav fra EU's side, og dermed står især Telenor og Telia fortsat med en udfordring i Danmark.

"Det, de ikke kunne, var at vende tilbage til tilstanden fra før, man begyndte at snakke fusionsplaner," forklarer Morten Imsgard.

Priskonkurrencen er simpelthen ikke en fornuftig vej frem for nogen af selskaberne lige i øjeblikket:

"Det var strategi, der havde en udløbsdato, og man vidste, at det ikke fungerede. Der var brug for nye tiltag, og så er det meget kærkomment, at TDC viser prislederskab som den største spiller," siger Morten Imsgard til Computerworld.

Læs mere om prisstigningerne på mobiltelefoni senere på Computerworld.



Læs også:

Disse fem begivenheder vil ændre den danske telebranche i 2016

Efter havareret fusion mellem Telenor og Telia: Alt er (stadig) i spil i dansk telekrig

Ny priskrig i den danske telebranche: Derfor ender priskrige igen og igen med opkøb



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Undersøgelse af kritiske anlæg
I 2015 afsluttede Coromatic Group en undersøgelse af kritiske anlæg, der dækkede årene 2000-2013. Undersøgelsen omfattede det nordiske hospitalsmarked og dets afhængighed af to virksomhedskritiske funktioner, strømforsyning og kommunikationsteknologi, under hensyntagen til den øgede mængde af data, der behandles i forskellige systemer.