Ekspert: I den digitale omstilling tager vindervirksomheden det hele

Vinderne tager det hele og de gamle virksomheder har svært ved at reagere hurtigt nok. Det siger Jan Damsgaard, CBS-professor og forfatter til bogen "Den digitale omstilling - 9 radikale udfordringer erhvervslivet skal overleve". Se interviewet med Jan Damsgaard her.

Den første industrielle revolution strakte sig kul- og dampdrevet fra Skotland og til resten af verden.

Undervejs forandrede byer, infrastruktur, uddannelser og samfund sig, ligesom vi fik Stephensons damplokomotiv, Karl Marxs Kapitalen og Henry Fords samlebånd.

200 år efter er en anden omstilling i gang. Den er digital.

Og har ifølge forfatter og professor Jan Damsgaard fra CBS et lige så stort potentiale for at forandre vores verden.

Pointen er, at vi ikke længere anvender it til at nedbringe omkostninger og øge effektivitet, men til at udfordre hele forretningen.

Jan Damsgaard fra CBS har skrevet bogen "Den digitale omstilling - 9 radikale udfordringer erhvervslivet skal overleve" om, hvordan dette er sket - og hvordan du skal forholde dig til omstillingen.

Nu har vi Jan Damsgaard i studiet til en snak om:

- "Winner-takes-it-all"-effekten, hvor den digitale omstilling betyder, at de dominerende virksomheder rydder hele bordet på et bestemt marked.

- Mekanismen om at blive på markedet er ikke længere funderet i at kunne investere mest i infrastruktur

- Om hvordan begrebet "servitization" og det, at kunne reetablere kontakten til sine produkter, skaber nye muligheder for virksomheder

- "Opfinderens dilemma," der handler om, at eksisterende virksomheder ofte udmærket kender til udfordringerne, men alligevel holder fast i en ikke-holdbar forretningsmodel - bare den er profitabel.

- Om at man ikke bare skal kaste penge efter ny teknologi, men overveje nøje, hvordan man bedst kan udnytte den digitale innovationskraft i virksomheden.

Se videoen i toppen af artiklen - og hør hvordan den digitale omstilling kommer til at påvirke din verden.

Læs også:

Alle fabler om disruption for tiden - men begrebet stikker dybere end vi egentlig tror

Gør dig klar til 'New IT' - her er fem hovedtemaer for it-chefen i det kommende år

Annonceindlæg fra Computerworld

Defence Tech Denmark hjælper virksomheder med at bringe innovation ind i forsvarssektoren

Et nyt nationalt initiativ fra Industriens Fond, EIFO og Innovationsfonden – eksekveret af DTU Science Park og Teknologisk Institut– skal bygge bro mellem startups, SMV’er og Forsvaret.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil