Konkursen truer: Her er den eneste løsning, hvis Fona vil overleve

Fona må genopfinde sig selv helt fra bunden, hvis butikskæden skal have en chance for at overleve, lyder det fra ekspert i detailhandel.

Annonce:
Annonce:

"Spørgsmålet er, hvad Fonas skal være for den fremtidige forbruger?" siger detailhandelsekspert Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia.

Både antallet af butikker og det grundlæggende forretningskoncept i den kriseramte elektronikkæde Fona trænger til en gevaldig overhaling, hvis Fona skal overleve på længere sigt.

Sådan lyder det fra detailhandelseksperten Dorte Wimmer fra Retail Insitute Scandinavia.

Her og nu leder Fonas ledelse med lys og lygte efter en investor, som vil skyde op mod 100 millioner kroner i selskabet.

Men der skal formentlig også skæres dybt i antallet af butikker og medarbejdere.

Men Dorte Wimmer peger på, at Fonas problemer handler om meget andet end penge.

Mens konkurrenter som Elgiganten og senest Power har udviklet lavpriskoncepter. har Fonas ledelse glemt at fortælle sig selv og sine kunder, hvordan man adskiller sig fra konkurrenterne.

"En gang var deres slogan: "Ih, de er så flinke hos Fona " Men altså, du kan ikke leve af at være flink. Kunderne vil have noget andet end bare, at du er flink. Så der har de sovet i timen."

Hvilke krav ville du stille, hvis det var dig, der skulle investere et større millionbeløb i Fona?

"Jeg vil klart stille det krav, at de skulle kigge deres butiksstruktur efter. Både i forhold til, om deres butikker ligger de rigtige steder og i de rigtige byer. Og selvfølgelige om nogle af dem skal lukkes. Det vil jeg næsten tro, de skal, eftersom de har 56 butikker," siger Dorte Wimmer.

"Så ville jeg også kigge på størrelsen af butikkerne. De har en del store butikker, og det kunne godt være at man kunne nøjes med nogle mindre. Det hænger så igen tæt sammen med hele deres butikskoncept."

Prispres og kæmpeunderskud
"Spørgsmålet er, hvad Fonas skal være for den fremtidige forbruger? Der kan det være, at man skal tænke i, at man ikke skal have alle varekategorier og være god til alt," siger Dorte Wimmer.

Hun peger på, at Fona de seneste år har været under voldsomt pres med underskud på omkring 30 millioner kroner som er udløst af det voldsomme prispres fra konkurrenterne."

"Hele det der med Experts Power-kæde, som blev lanceret i sommer. Det har sænket priserne og presset dem yderligere. Det har nok været det, der har været dråben, der har betydet at de har måttet give op."

"Man skal fokusere og finde en position som for eksempel vi kender det fra Elgiganten, der er dem med de laveste priser. Og Hifi-Klubben, det er dem, der ved alt om de enkelte mærker. Så det er vigtigt for Fona, at de får skabt en position, hvor de kan sige: "Vi er dem med... et eller andet." Det har de ikke haft."

"Vi ser både i Norge og Holland, hvor onlinebutikker som Komplett og Cool Blue åbner fysiske butikker, hvor man kan få råd og vejledning, og så kan man få sendt varerne hjem. Så der er ikke noget lager i butikkerne. Komplett har også lavet butikker, hvor de er rigtig gode til at lave aktiviteter - for eksempel med fodboldaftener, hvor man kan få en øl og være sammen med andre mennesker. Det kunne være en vej at gå for Fona," slutter Dorte Wimmer.

Læs også:

Fona går i betalingsstandsning: Skal finde ny kapital for at undgå konkurs

Konkursen truer: Derfor er det gået helt galt for Fona


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


IT-JOB

Se flere it-job hos

 
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Konsulentydelser, soft- og hardware inden for virtualisering, deployment, systems management, server/storage, køling, sikkerhed, backup, remote backup

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få succes med sourcing

Sourcing er en af de vigtigste strategiske discipliner i moderne it-drift. Uanset om du overvejer at in- eller outsource og hvad enten det er globalt eller lokalt, så kræver det viden og styr på aftaler og kontrakter. Læs mere

Whilborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup



Datasikkerhed

Aldrig tidligere har det været mere afgørende, at vores it-systemer og data er sikre, for aldrig tidligere har vi været så afhængige af data. Og aldrig tidligere har vores data og systemer været så udsatte med så mange indgangsveje og muligheder for at blive ramt: Cloud, mobilbrug, BYOD samt virksomhedernes ofte meget fragmenterede it-infrastruktur med mange forskellige applikationer på kryds og tværs har givet mange nye kanaler ind til virksomhedernes netværk og systemer. Læs mere

Comwell Hotel Aarhus - 8000 Aarhus



Skygge-it

Mange it-afdelinger kæmper for at håndtere det kontrol-tab, der følger med, når medarbejdere og afdelinger begynder at anskaffe egne it-løsninger, som ikke nødvendigvis er koordineret eller godkendt af it-afdelingen. På dette How To seminar får du overblik over værktøjer og metoder til at håndtere skygge-it, så du genvinder kontrollen og minimerer it-sikkerheds-risikoen. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup







Computerworld
Overblik: It-bestikkelsessag i ny drejning - Atea spiller central rolle
Overblik: Med anholdelse og sigtelse af yderligere 27 it-ansatte har den store it-bestikkelsessag med Region Sjælland og Atea i centrum taget en ny drejning. Igen spiller Atea en hovedrolle. Få overblikket over den nye udvikling her.
CIO
Datacon skal møde Flügger i retten: "Der har været masser af problemer, men det er ikke på grund af systemet. Det skyldes Flügger"
Ifølge direktør i Datacon, Jan Misser, er det malerkæden Flüggers egen skyld, at et stort ERP-projekt er kørt af sporet og nu ender i en retssag.
Channelworld
Tidligere topchef for HP Danmark færdig som CEO efter kun et år på posten - forlader Tia midt i juridisk slagsmål
Midt i et uafklaret juridisk slagsmål mellem kapitalfonden EQT og de tidligere ejere af softwarehuset TIA Technology, har selskabet skiftet ud på direktørposten.
White paper
10 tips til hvordan du skaber loyale kunder
I dette white paper kan du læse hvordan du skaber loyale kunder