TDC Erhverv er det helt store problem: Her er TDC's nedtur hos virksomhederne

Erhvervskunderne svigter TDC, samtidig med at priskonkurrencen gør det svært at hente nok penge på de eksisterende kunder. Se den markante tilbagegang her.

TDC's årsregnskabet for 2015, der netop er offentliggjort, vidner om en telekoncern med store udfordringer på det danske telemarked.

Værst er tilbagegangen i erhvervsforretningen, der står for 5,9 milliarder kroner af TDC-koncernens samlede omsætning på 24,3 milliarder kroner i 2015.

Erhverv har ellers tidligere været et solidt og lukrativt forretningsområde for TDC, men virksomhederne er for alvor begyndt at kigge efter de lavest mulige tele-priser, og det presser TDC på resultaterne.

Omsætningen i TDC Erhverv faldt i 2015 med 7,2 procent til 5,9 milliarder kroner.

Resultatet før skat, afskrivninger og renter (EBITDA) faldt samtidig med hele 16,6 procent til 3,6 milliarder kroner.

"Erhverv oplevede en utilfredsstillende udvikling i 2015 med et EBITDA-tab på 16,6 procent eller 731 millioner," skriver TDC i årsregnskabet.

Læs mere: Spritnyt årsregnskab fra TDC: Så presset er den danske telegigant

Her fremgår det også, at den markante tilbagegang skyldes en "intens konkurrence på tværs af produkter og segmenter, og en forværring af opex-udviklingen (driftsomkostninger, red)."

"Dette er en ugunstig udvikling sammenlignet med 2014, og repræsenterer et lavpunkt for performance i de senere år," skriver TDC i regnskabet.

Hvis man zoomer ind på erhvervsforretningens forskellige produkter, så fremgår det, at udviklingen går den forkerte vej flere steder.

Mobilforretningen er gået tilbage med 17,2 procent i omsætningen, mens internet og netværk gik tilbage med 8,2 procent.

Fastnettelefon-forretningen fortsætter også nedturen med en tilbagegang på 16,1 procent i omsætningen fra 2014 til 2015. TDC mistede 40.000 erhvervs-fastnetkunder i 2015.

Mister 15.000 erhvervs-mobilkunder
TDC Erhverv har også et forretningsområde, der blot kaldes "andre" (hvor blandt andet Netdesign indgår), som er gået frem med 18,7 procent - men målt i kroner og ører er det samtidig den mindste del af erhvervs-omsætningen, så det er ikke noget, der kan opveje faldet på de andre områder.

TDC er ikke kun presset af, at prispresset gør det sværere at opretholde omsætningen per mobilkunde i erhvervsforretningen (ARPU faldt med 15,3 procent) - selskabet har også mistet 15.000 erhvervs-mobilkunder i årets løb.

Det skyldes ifølge TDC "tab af små- og mellemstore virksomhedskunder, hvilket kun delvist blev opvejet af en stigning i offentlige kunder."

Ny direktør og behov for at forenkle
Det er kun få uger siden, at TDC meddelte, at Jens Munch-Hansen, koncerndirektør i TDC Erhverv, stopper i selskabet og den 1. april erstattes Marina Lønning, der kommer fra som CMO for erhvervsmarkedet i Telenor Norge.

Læs mere om det her.

Pernille Erenbjerg udtalte i den forbindelse:

"Jeg ser frem til at få Marina med på holdet. Tiden er rigtig til at få nogle nye øjne på erhvervsforretningen og vores muligheder for at forbedre udviklingen og styrke vores tilbud til kunderne. Med sin lange erfaring fra Telenors norske erhvervsforretning og sin store indsigt i løsninger og markedsføring til erhvervslivet er Marina den helt rigtige til at stå i spidsen for det."

Vil forenkle produkterne
Pernille Erenbjerg udtalte for få dage siden til Computerworld, at det primære mål for TDC i de kommende år er at gøre koncernen og dens produkter enklere og bedre - det gælder ikke mindst i forhold til erhvervsforretningen. 

"Bare som et eksempel på, hvorfor det er nødvendigt, kan vi se i erhvervsforretningen, at vi har 3.000 forskellige pris- og rabatstrukturer. Så længe vores kunder er på så mange forskellige produkter og prisplaner, er der en grænse for, hvor langt vi kan komme med forenklingen."

"Så med det arbejde vi laver der, muliggør vi også en effektiviseringen i vores egen måde at arbejde på," sagde Pernille Erenbjerg blandt andet.

TDC's samlede omsætning for hele 2015 landede på 24,3 milliarder kroner, mens EBITDA-resultatet for året lå på 9,8 milliarder kroner - det er 6,9 procent lavere end i 2014, når man frasorterer køb og salg af virksomheder og andet. 


TDC endte i 2015 efter skat med et underskud på knap 2,4 milliarder kroner. I 2014 havde selskabet et overskud på omkring 3,2 milliarder.

Læs også:

Spritnyt årsregnskab fra TDC: Så presset er den danske telegigant


Pernille Erenbjerg: Derfor er navneskiftet fra TDC til Yousee nødvendigt



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Hyperconverged infrastructure - Optimer datacentret med den enkleste og mest fremtidssikrede løsning
Mere integration betyder mindre arbejde for datacenteradministratorer - Læs hvordan i dette white paper. Dette white paper er skrevet af Computerworld for SEC Datacom