Google dropper cookies og følger dig nu overalt

Cookies har begrænsninger, og derfor følger Google i Facebooks fodspor og vælger en ny teknologi. Du skal nemlig følges overalt og på alle platforme. Her er afløseren.

Artikel top billede

Dump: Google AdWords.

Det er ikke længere tilstrækkeligt at kortlægge brugernes internetvaner via cookies.

Nu vil teknologi-giganten Google i stedet følge efter dig hele tiden og på alle platforme.

I dag anvender Google cookies og mobile ID til at holde styr på de besøgende, og informationerne samles i enorme databaser, som blandt andet bruges til at kortlægge brugerne og sælge målrettede annoncer.

Men cookies har mangler.

De kan eksempelvis ikke følge med, når du hopper fra hjemmecomputeren til arbejdscomputeren over til din tablet og videre på telefonen.

Derved kommer der mangler i informationsstrømmen, som skal kortlægge dit liv på nettet og understøtte firmaets annoncesalg.

Derfor vil Google i stedet følge dig via din brugerkonto.

Det fortæller webstedet Techcrunch.

Læs også: Sådan fortæller din browser alt om dig på 100 millisekunder

Google og Facebook i hælene hele tiden

Ideen er, at de fleste benytter den samme Google-konto på de forskellige enheder, og derved kan teknikken sammenstykke en total profil over, hvad du gør, når du er online.

Altså, når du ser på Youtube, skriver i Gmail, søger fra din Android-telefon eller hvad man nu eller skal finde på, så koges alle informationerne sammen under den samme profil, uanset hvilken enhed du benytter.

Det betyder dog ikke, at firmaet afskriver cookies lige med det samme, men det viser tydeligt at webtjenesten er på vej i retning af en ny måde at indsamle data på, og at cookies er på vej til at blive fortid. 

Det er de faktisk ikke ene om.

Facebook anvender nemlig den samme teknik, og Google vil nok gå langt for ikke at tabe annoncekronerne til de konkurrerende tjenester.

Læs også:

Adblocker-krig: Open source-folk klar med løsning på Facebooks reklame-krav

Denne nye browser er helt 'ren': Indsamler ikke data om dig

Sådan fortæller din browser alt om dig på 100 millisekunder

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Netcompany A/S

Erfaren databasespecialist

Nordjylland

Everllence

Software Developer – R&D

Københavnsområdet

Danoffice IT

IT-supporter

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil