Sådan fortæller din browser alt om dig på 100 millisekunder

Når du skal manipuleres til at købe varer via online-annoncer, foregår der et spil bag kulisserne. Det starter i din webbrowser, som på mindre end 100 millisekunder har kortlagt din personlighed og fundet en reklame.

Artikel top billede

Det gælder om at finde den rette annonce til dig på baggrund af din profil - og det går hurtigt.

Når du har tastet en adresse ind i din browser og klikker go, så går der på mange websider en lynhurtig auktion i gang bag kulisserne på din skærm.

Tidsrammen er på 100 millisekunder, og i det korte tidsinterval udvælges der en reklame, der passer lige præcis på din person.

I tidsrummet fra at du klikker, og til siden vises, skal din person gennem en annonceauktion, der skal finde den helt rigtige reklame til websiden.

Selv om dit navn er ukendt, så er du identificeret af reklamefolkene - i første omgang på basis af eksempelvis cookie-oplysninger.

"Data bliver solgt på kryds og tværs af siderne, og der kan være flere tusinde trackere forbundet med en enkelt webside, der hver især opsamler brugeroplysninger, som gemmes i et hav af databaser," fortæller Carsten Jørgensen, der er sikkerhedsspecialist.

"På den måde kan man opbygge meget præcise profiler af brugere ned til eksempelvis seksualitet, eller om personen er ekstrovert eller introvert," fortæller han.

Hvordan kan man se, om en person har en åben eller en lukket personlighed?

"Sender du for eksempel mange Twitter-beskeder afsted, er du givetvis en åben person. Følger du bare de andre, så er det nok modsat," lyder det fra Carsten Jørgensen.

Reklameauktionen finder så sted blandt hundredevis af tilbudsgivere, der kan tilføje flere oplysninger om din personlighed fra de mange tredjepartsdatabaser, der indsamler brugerinformationer.

På 100 millisekunder er du identificeret, der er afholdt en auktion over de reklamer, der passer på din profil, og den vindende reklame er sendt til den web-destination, du besøger.

En gravid bruger er meget værd

Hvor meget er en bruger værd i kroner og øre, når der auktioneres?

"Det er ret forskelligt, men op til 10 cent for en almindelig bruger. Hvis du eksempelvis er gravid, er prisen langt højere eksempelvis halvanden dollar."

Hvor mange websider anvende disse reklameauktioner med tilhørende personidentifikation?

"De fleste efterhånden. Hvis websiden har lavet en aftale med en specifik reklameudbyder (ad-network) laver netværket selvfølgelig en intern 'mini-auktion' ud fra deres egne kunder for at finde den højeste pris."

"Men fordi websiderne alt andet lige får højere priser, når der er flere netværk, der byder på reklamerne, bruger de fleste efterhånden ad exchanges."

Tidslinje for en auktion

Når en reklamebørs modtager en forespørgsel på en reklame til din browser, åbner browseren et vindue på 100 millisekunder, der skal afgøre hvilken reklame, som skal ramme netop dig.

I løbet af et øjeblik har du været gennem denne proces:

1) Brugeridentifikation (10 millisekunder).

Her tildeles brugeren en identitet ud fra cookies eller anden identifikationsdata. Der anvendes eksempelvis teknikker via HTML 5 eller Flash

Du kan læse mere om, hvordan man hvordan man identificerer brugere her: Technical analysis of client identification mechanisms

Browseren sender i samme moment oplysninger om den webside, der besøges og karakteristika for ønskede annoncer. Det omfatter, om det er banner, pop-up, video eller hvor på skærmen, reklamen skal vises.

2) Der tilknyttes yderligere brugerinformationer fra tredjeparts data (10 millisekunder).

Auktionshuse og reklamefirmaer knytter data til din person, som kendes fra en cookie, fra tredjepartsudbydere.

3) Budrunden starter (50 millisekunder).

Nu sendes brugeren ud i en auktionsrunde, der skal finde den rigtige reklame. Det sker blandt andet på børser som AppNexus. Børserne indsamler data fra reklameudbyderne, og der håndteres op til 150 forskellige bud på en enkelt bruger.

Annoncekampagner fra reklamebureauer kan godt løbe i en forholdsvis lang periode og være rettet mod en bestemt brugerprofil, demografisk eller geografisk placering. Det gør udvælgelsen hurtigere.

4) Reklamerne rangeres efter pris.

5) Der tilføjes forretningslogik til den valgte reklame.

Reklamebørsen skal sikre sig, at den vindende reklame er passende for websiden og opfylder sidens politikker.

6) Den vindende reklame sendes videre til browseren.

Reklamen er klar på din skærm, og den skal nu lokke dig til at klikke og købe.

Der findes forskellige metoder og variationer over auktionerne eksempelvis på Facebook, der kører forløbet internt i firmaet og ikke (nødvendigvis) anvender eksterne partnere til auktionen.

Læs også:

Dansk CIO: Den klassiske ordremodtagende it-afdeling er stendød

Sådan undgår du at klokke i spam-reglerne

Kryptering er et kæmpe-problem for danskerne: Så alvorlig er situationen

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Senior projektkonsulent til program Digital og Operativ Transformation

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Strategiske planlæggere til program Digital og Operativ Transformation

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    SAP logistikproces specialist til Forsvarsministeriet Materiel- og indkøbsstyrelsen

    Midtjylland

    Politiets Efterretningstjeneste

    Bliv RPA-udvikler i PET

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S