Denne nye browser er helt 'ren': Indsamler ikke data om dig

De norske udviklere bag browseren Vivaldi har taget en bevidst beslutning. Browseren indsamler ikke brugerdata om dig, og så kan du selv i høj grad vælge din opsætning.

Artikel top billede

Den norske browser Vivaldi rykker stadig nærmene den endelige udgave.

Beta-udgaven kom i starten af november, og udviklerholdet arbejder hårdt på den endelige version, fortæller Jon S. Von Tetzchner.

Han har tidligere været en del af Opera-browseren, men står nu i spidsen for Vivaldi-projektet.

Han vil ikke sætte dato på den endelige udgave, men "den kommer snart".

Vivaldi skal nok betegnes som et software-produkt til superbrugeren, der vil mere med sin browser end blot benytte de meget enkle omgivelser, som konkurrenterne tilbyder.

I Vivaldi kan du nemlig selv sætte tingene op, som du godt kan lide dem.

Vil du have dine faneblade nederst eller i venstre side, så gør du det. Eller vil du have adresselinjen et andet sted, så gør du det.

Det er altså fleksibiliteten, der skal tiltrække nye brugere, når den endelige version står klar på web-hylderne.

Ligeledes har Vivaldi-folkene valgt at se bort fra at indsamle browser-data om dig.

"Vi har taget en bevidst beslutning. Vi vil ikke have informationer om brugerne, og vi indsamler derfor ikke data. Den eneste information vi får, er hvilken type hardware browseren, kører på, og hvor folk er," fortæller Jon S. Von Tetzchner i et interview med Tek.no.

Læs også: Sådan fortæller din browser alt om dig på 100 millisekunder

Bygget af Chrome og brugerønsker

De foreløbige udgaver af Vivaldis technical previews er blevet hentet mere end to millioner gange.

Det er da også ideen, at brugerne skal vende tilbage med nye funktioner og rettelser til udviklerholdet, der består af 30 faste medarbejdere og 150 frivillige, der retter fejl i koden og andre bugs eller udarbejder oversættelser.

Fundamentet til Vivaldi er bygget på Google Chrome, men funktionerne er altså tilpasset efter brugernes ønsker.

Jon S. Von Tetzchner beretter, at der er kommet flere tusinde ønsker eller rettelser af detaljer fra testerne, som bliver implementeret i den endelige udgave.

"Det, vi gerne vil, er at finde på nye ting, der gør det sjovere at surfe."

Det norske udviklerhold skal tjene penge på søgninger og betalte bogmærker, men brugeren kan altid stemme disse løsninger hjem til fordel for egne valg.

Foreløbig har selskabet en velfungerende beta-version i omløb med et par funktioner, eksempelvis mail-funktionen, der dog stadig hænger lidt.

Du kan læse mere om browseren eller hente en udgave på firmaets webside.

Læs også:
Sådan fortæller din browser alt om dig på 100 millisekunder

På besøg hos Googles udviklingsafdeling i Aarhus: Fra Chrome og V8 til det nye danske projekt

Edge kæmper en benhård kamp - men Microsoft tøver alligevel med vigtig browser-funktion

Skidt start for Microsofts nye Edge-browser: Får kold skulder på flere danske websider

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S