Butik med pc-tilbehør raser over netgabestok

Forbrugerklagenævnet vil fremover hænge firmaer, som ikke efterkommer nævnets afgørelser, ud på en ny hjemmeside. Hos et af firmaerne, pc-tilbehørsbutikken Chippen.dk, raser indehaveren, fordi han mener, at der er sket en fejl hos Forbrugerklagenævnet.

Firmaer, som ikke efterkommer de afgørelser, som Forbrugerklagenævnet træffer, bliver hængt ud på nettet på en ny hjemmeside. I første omgang er fem firmaer havnet på den sorte liste.

Indehaver Uffe Pedersen fra en af de udstillede virksomheder, pc-tilbehørsbutikken Chippen.dk, er stærkt utilfreds. Han mener, at der er tale om en alvorlig fejl fra Forbrugerklagenævnet, som nu risikerer at koste hans firma dyrt på grund af dårlig omtale.

- Vi risikerer at miste 35 procent af vores omsætning på grund af det her. Jeg synes, det er noget værre svineri at hænge nogen ud for noget, der ikke er sket, raser Uffe Pedersen.

Han hævder, at Forbrugerklagenævnet har blandet to forskellige sager sammen, og det derfor er helt uberettiget, at Chippen.dk har fået en plads i gabestokken på hjemmesiden Firmatjek, som varetages af Forbrugerstyrelsen og Forbrugernes Hus.

- Det er to sager, som er blevet rodet sammen. Derfor har jeg bedt Forbrugerstyrelsen om at tage sagen op igen, siger Uffe Pedersen.

Knækket grafikkort eller forsvunden pakke?

Ifølge den afgørelse, som er offentliggjort på Firmatjek-hjemmesiden, er der tale om en sag, hvor en kunde vil bytte sit grafikkort, fordi det ikke passede i kundens pc.

Kunden bliver tilbudt at bytte kortet og sender det med almindelig pakkepost retur til Chippen.dk. Her hævder man, at man aldrig modtager pakken.

Det er ifølge Uffe Pedersen den ene af de to sager, som er blevet blandet sammen. I den anden sag er der tale om et grafikkort, som ligeledes bliver sendt retur til butikken, men hvor kortet ifølge Uffe Pedersen er knækket ved ankomsten, angiveligt fordi kunden har beskadiget det ved installationen.

Af afgørelsen fremstilles det imidlertid som én sag, hvor Chippen.dk skal betale pengene tilbage til kunden, fordi butikken ikke har svaret på henvendelserne fra Forbrugerklagenævnet.

- Det er den samme medarbejder, som har siddet med begge sager. Det er unfair, at vi bliver hængt ud, fordi de har lavet en fejl, siger Uffe Pedersen.

Afviser sammenblanding

Hos Forbrugerstyrelsen afviser kontorchef Charlottet Lemke, at der er sket en fejl.

- Jeg mener ikke, der er mikset nogen sager sammen. Der er ikke blevet blandet nogen bilag sammen, og der ligger to forskellige afgørelser fra nævnet, siger hun.

Derfor vil hun meddele Uffe Pedersen, at hans firma må forholde sig til den afgørelse, som nævnet har truffet, og som det endnu ikke har efterkommet.

Det er den nye forbrugerlov, som trådte i kraft ved årsskiftet, som giver mulighed for at offentliggøre navnene på de firmaer, som ikke følger de afgørelser, som Forbrugerklagenævnet kommer med.

Relevant link

Firmatjek-hjemmesiden




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere