Artikel top billede

Danskerne er blevet de rene dydsmønstre: Så få henter i dag musik og film ulovligt

Ny undersøgelse dokumenterer, at danskerne er langt mere lovlydige end befolkningerne i en række andre lande. Ganske få streamer og downloader i dag film, serier og musik ulovligt.

Danskerne er de rene dydsmønstre, når det kommer til anvendelsen af ulovlige tjenester til streaming og download af tv, serier, film og musik.

Sådan lyder konklusionen i en ny rapport fra virksomheden AudienceProject, hvor man har undersøgt, hvordan det står til med traditionelt tv og streaming-tjenester i de nordiske lande, i Storbritannien og i USA.

Undersøgelsen fra AudienceProject er baseret på en online-survey i første kvartal 2017 med over 14.000 respondenter. 

Danskerne er mest lovlydige 

Blandt danske mænd er det kun tre procent, der benytter ulovlige tjenester hver uge, mens 15 procent svarer, at de har gjort det på et tidspunkt.

Hos kvinderne er det endnu lavere: Her er det blot en procent, der anvender ulovlige tjenester hver uge, mens 12 procent har prøvet det på et tidspunkt.

Til sammenligning er det i Sverige otte procent af mændene og seks procent af kvinderne, der anvender de ulovlige tjenester på ugentlig basis, og 33 og 34 procent har gjort det på et tidspunkt.

Også i Norge, Storbritannien og USA er mænd og kvinder mere tilbøjelige til at bruge de ulovlige tjenester, end man er i Danmark. Kun i Finland er man mere lovlydige end i Danmark, konkluderer AudienceProject.

Ulovlige musiktjenester bruges stort set ikke længere

Hvis vi udelukkende kigger på musiktjenesterne, er danskerne også meget lovlydige sammenlignet med andre befolkninger.

Det er eksempelvis kun to procent af de danske mænd, der streamer eller downloader musik ulovligt på ugentlig basis.

I Sverige er det fem procent og i USA er det hele 13 procent.

Ikke så aktive med streaming

Måske lidt overraskende er det, at Danmark er det land i undersøgelsen, hvor færrest streamer eller downloader indhold hver uge.

Det er 52 procent af danskerne, der gør det, mens det i USA eksempelvis er hele 67 procent.

Norge og Sverige ligger på henholdsvis 56 procent og 59 procent, konkluderer Audience Project.

De mest populære streaming- og downloadtjenester hos danskerne er Netflix (64 procent), DR TV (53 procent), YouTube (41 procent), Viaplay (21 procent), TV2 Play (21 procent) og HBO Nordics (20 procent).

Læs også:

Nye tal: Så mange millioner koster pirateri musikbranchen i Danmark

Nu er det snart slut med pirateri som folkesport




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere