Artikel top billede

Den grønne købe-knap ser simpel ud, men under den er der et skjult isbjerg af teknik og mennesker, siger Theis Søndergaard fra Vivino.

Dansk app er blevet verdens største markedsplads for vin på halvandet år - men det kniber med at få kvalificeret arbejdskraft

Danske Vivino, der blev grundlagt som et onlinefællesskab for vinelskere, har på godt halvandet år indtaget pladsen som verden største handelsplads for vin. Vivino har 26 millioner brugere og solgte vin for 40 millioner dollars sidste år - men det kniber med at skaffe folk til det danske kontor.

Danske Vivino med base i København har nu 26 millioner vininteresserede brugere over hele verden, som bruger appen til at holde styr på de vine, de har på lager - eller har drukket - og til at finde ud af, om en vin er pengene værd.

I løbet af de seneste halvandet til to år er Vivino også begyndt at gøre appen til en markedsplads for vin, og det er sket med en overvældende succes, fortæller CPO og Co-founder, Theis Søndergaard til arbejdsgiverorganisationen Dansk Industris afdeling DI Digital, hvor Vivino netop er blevet medlem og er udnævnt til månedens medlem i november.

Vivino solgte sidste år vin for mere end 40 millioner dollar.

Det gør Vivino til verdens største markedsplads for vin, fortæller Theis Søndergaard.

Tilmed er væksten fortsat stærk i 2017. Vivinos brugere i USA kan købe over 100.000 forskellige vine fra flere end 200 vinhandlere direkte i appen, og modellen er også indført i Europa.

Læs også: Dansk vin-app modtager 170 millioner kroner fra kendte investorer - nu skal der tjenes penge

Et isbjerg af teknik og mennesker

“Det er på ingen måde en lille eller enkel opgave - der er store og komplekse it-systemer og processer som skal være på plads. Den grønne købe-knap ser simpel ud, men under den er der et skjult isbjerg af teknik og mennesker,” siger Theis Søndergaard til DI Digital.

Vivino største udfordring er ifølge Theis Søndergaard at finde arbejdskraft i den rigtige kvalitet til selskabets kontor i København.

“Der er ikke mange, som har erfaring med et digitalt forbruger-produkt i den skala, som vi opererer med, og især ikke i København”, siger han.

Ifølge Theis Søndergaard skal Vivino tiltrække folk fra eksempelvis San Fransisco og London, og derfor er det vigtigt, at København er et stærkt brand, og at Vivino er kendt for et virkelig godt arbejdsmiljø.

Læs også: Dansk vin-app er kæmpe-succes i Silicon Valley: Elsker at brænde masser af penge af




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere