Artikel top billede

Nu bliver du også spammet via telefonen: Stor stigning i antallet af spam-opkald

En ny opgørelse viser, at der i 2019 har været en stor stigning i antallet af irriterende opkald.

Det er ikke kun i indbakken, at der er grund til bekymring og irritation over de store mængder spam, der vælter ind.

Telefonen bliver i stigende grad brugt, når det skal formidles spamhistorier historien om de nigerianske penge, du har arvet, eller det gode tilbud på et kviklån, viagra, kosttilskud eller rejser til Maldiverne, som du på ingen måder har bedt om.

Antallet af såkaldte spam calls er eksploderet på verdensplan.

Det viser en opgørelse fra det svenske selskab Truecaller, der melder om en stigning på 18 procent i årets første 10 måneder sammenlignet med 2018.

Det skriver Techcrunch.

Læs også: Kære cyberjulemand, her kommer mine it-sikkerheds-julegave-ønsker

Danmark er uden for top 20

I alt har Truecaller identificeret 26 milliarder spam-opkald i perioden, mens der blev sendt 8,6 milliarder spams via sms.

Ifølge opgørelsen er de mest berørte lande Brasilien, Peru, Indonesien, Mexico og Indien.

Danmark figurerer ikke på listen, der kun indeholder de 20 mest udsatte lande.

Eneste europæiske land på listen er Italien, som ender på en 13. plads, når det kommer til antallet af spams via telefonen.

Læs også: Center for Cybersikkerhed har ikke opfanget et eneste alvorligt cyberangreb mod Danmark i hele 2018




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere