Artikel top billede

(Foto: Folketinget/Henrik Sørensen)

Ansøgninger om statsborgerskab forsvandt i cBrain-system siden 2017

Siden 2017 er 31 ansøgninger om statsborgerskab forsvundet i et system, som it-leverandøren cBrain har leveret til Udlændinge- og Integrationsministeriet. Minister kalder det "beklageligt".

I flere år er en række ansøgninger om statsborgerskab pist forsvundet i det it-system, der ellers skulle have håndteret dem.

Ansøgningerne er dermed ikke blevet behandlet, bekræfter Udlændinge- og integrationsministeriet i et svar til Enhedslistens indfødsretsordfører, Peder Hvelplund.

Det skriver Politiken.

I svaret forklarer ministeriet, at det blandt andet er den danske it-leverandør cBrain, der er blevet opmærksom på, at der fra 2017 til 2020 har været 31 ansøgninger, som aldrig er blevet behandlet.

Ifølge cBrain er der sket en fejl, der har betydet, at sagerne ikke automatisk er sendt videre til sagsbehandling.

Ministeriet er nu i gang med at danne sig et overblik over de 31 sager og få sendt yderligere oplysninger for at få afklaret, om sagerne er blevet behandlet.

Udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad kalder det "beklageligt" og pointerer, at det er vigtigt at kunne stole på de digitale løsninger.

"Det er selvfølgelig vigtigt, at ansøgerne kan stole på, at en digital ansøgning om dansk indfødsret, der er indgivet ved hjælp af ansøgningsløsningen, også bliver modtaget i ministeriet.

I 2017 underskrev cBrain aftalen med Udlændinge- og Integrationsministeriet om leverance af F2 til håndtering af indfødsretssager.

Læs også: CBrain-direktør er henrykt over internationalt gennembrud i 2019: "Det er svært at være andet end tilfreds"




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere