Artikel top billede

(Foto: Sora Shimazaki)

Datatilsyn truer kommentar-tjenesten Disqus med kæmpebøde: Krav på 25 millioner norske kroner

Den amerikanske kommentar-tjeneste Disqus rammes af millionkrav fra de norske myndigheder for persondatabrud.

Det norske tilsynsmyndighed på it-området, Datatilsynet, varsler denne uge om et bødekrav på 25 millioner norske kroner til den amerikanske kommentar-tjeneste Disqus.

Det svarer til 18,6 millioner danske kroner.

Den høje bødetakst begrundes med, at der er tale om et ’alvorligt brud’, hvor flere hundrede tusinde nordmænd er blevet profileret og sporet mens persondata er blevet delt på tværs af syv populære hjemmesider Norge heriblandt tv2.no, adressa.no, nrk.no og p3.no.

”Vi konstaterer at Disqus har tracket, profileret og delt personoplysninger om personer i Norge, når de besøgte disse syv hjemmesider med Disqus kommentar-løsningen i perioden mellem maj 2018 og december 2019. Vores foreløbige konklusion er, at det er sket i strid med persondataforordningens krav til ansvarlighed, retsprincipper samt information til brugerne,” fortæller det norske datatilsyns direktør Bjørn Erik Thon på mynedighedens hjemmeside.

Bøden er endnu ikke endeligt vedtaget af myndigheden, som har givet tjenesten en indsigelsesfrist den 31. maj 2021.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere