Artikel top billede

(Foto: Michael Dziedzic)

Fra i morgen kan digitale produkter blive it-sikkerheds-kvalitetsstemplet i Danmark

D-mærket skal sikre købere ro i maven, når de indkøber digitale løsninger af danske virksomheder. Fra i morgen får Danmark en ny frivillig mærkningsordning for digitale produkter.

Økologien har Ø-mærket. Og i morgen får digitale varer også et nyt kvalitetsstempel - D-mærket.

D-mærket skal vise forbrugere, hvilke digitale varer, de kan handle. Når de vil være sikker på, at købe produkter fra firmaer med digital ansvarlighed og ordentlig dataetik.

Det skriver Berlingske.

Bag kvalitetsstemplet, der blev over et år forsinket, står organisationer som Dansk Erhverv, Dansk Industri, SMV Danmark, Forbrugerrådet Tænk og Industriens Fond. Sidstnævnte har i den forbindelse givet en bevilling på 18 millioner kroner for tilblivelsen af mærkningsordningen.

Indtil videre er mærkningen frivillig, og et redskab til at give dititale produkter med kvalitetsstemplet en ekstra fordel i markedskonkurrencen, når forbrugerne vælger digitale produkter.

Håbet er at mærket vil blive en afgørende faktor, når virksomheder og det offentlige skal indkøbe it-løsninger.

For at få D-mærket er der en række kriterier, der skal være på plads, før en vare må stemplet. De otte kriterier kan du se herunder.

Desuden koster et årligt abonnement på at have D-mærket et sted mellem 2.800 kroner og 52.250 kroner, alt efter virksomhedens størrelse.




IT-JOB

Unit IT

Project Manager

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

SAP Project Manager

Centrica Energy

Senior Business Analyst

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Systemejer til nyudviklede systemer
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere