Bilsalg drøner derudad på nettet

Danskerne køber flere biler, og især brugte biler købes på nettet. Det voksende digitale bilsalg har pustet liv i markedet for bannerannoncer og skæpper godt i kassen hos firmaerne Autocom og Bilbasen, der begge kommer ud af 2004 med store millionoverskud.

Salget af brugte biler over nettet er ikke bare en god forretning for de private danskere, som gerne vil have en god pris for deres gamle bil.

Også de firmaer, som står bag netstederne, hvor kontakten formidles, lever godt af danske bilisters udbredte brug af internettet.

Det kan godt være, at inspirationen findes i bilblade, men selve handlen foretages ofte online.

- Man vælger netmediet, når man har taget en beslutning om, hvilken bil man vil have, siger Mogens Sejer Iversen, direktør for Bilbasen, en side hvor private kan sælge og købe brugte biler.

Den efterhånden syv år gamle hjemmeside har 13.000 flere biler til salg end bare for et år siden, og direktøren forventer, at overskuddet i 2004 bliver større end sidste års superresultat på fem millioner kroner.

Satser på udlandet

Også hos den fynske net-bilauktion Autocom tænker man stort, for firmaet forventer at tjene over to millioner kroner efter skat i år.

Modsat Bilbasen fokuserer Autocom ikke på at formidle kontakten mellem private bilsælgere og -købere.

I stedet har selskabet skabt en hjemmeside, der fungerer ved at bilforhandlere over hele Danmark byder hinanden op, når en privat sætter bilen til salg.

- Sælger slipper for at køre rundt med hatten i hånden, og forhandlerne får et større udvalg af brugte biler at vælge imellem. De kan købe mere målrettet, forklarer informationsmedarbejder Jeppe Lykke Hansen fra Autocom.

Selskabet er også til stede i udlandet, hvor en stor del af væksten fremover skal komme fra. Autocom har 40 ansatte og forventer at fordoble det antal i løbet af næste år.

- Grænsen er slet ikke nået endnu. Vores mål er europæisk ekspansion, men der er stadig plads til vækst herhjemme, siger Jeppe Lykke Hansen.

Tjener på bannere

Mens Autocom tjener sine penge på at få et beløb, hver eneste gang et bilsalg formidles, kommer pengene et andet sted fra hos konkurrenten Bilbasen.

- Vores primære indtægt er faktisk bannersalg. Det vokser, og det er mange overraskede over. Men det handler om at have en god kontaktpris. Det skal være billigt for bilforhandlerne at ramme mange, fortæller Mogens Sejer Iversen.

Han mener dog, at der på et tidspunkt vil være et naturligt loft for antallet af bilforhandlere og biler til salg på nettet. Derfor ser Bilbasen på nye muligheder for vækst.

- Vi er syv gange større end den næststørste dedikerede bilside (Bilzonen, red.). Men vi hviler ikke på laurbærrene. Det gælder om at videreudvikle, og vi satser derfor på at vokse inden for biltilbehør, siger Mogens Sejer Iversen.

Det er ikke kun brugtbilsalget, der stiger. En nylig opgørelse fra Jyske Bank viser, at antallet af solgte biler i Danmark runder de 120.000 inden nytår ? en stigning på 24 procent siden sidste år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere