Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Nemmere at komme over Storebælt fra på mandag - ny betalingsteknologi

Fra på mandag, den 13. januar, kan trafikanter, der betaler med nummerpladen, komme hurtigere over broen i de nye, grønne Ekspres-baner. Implementeringen af det nye betalingsanlæg har dog givet nogle begyndervanskeligheder.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Efter mere end 20 års tro tjeneste er det blevet tid til at opgradere Storebæltsbroens betalingsanlæg med ny teknologi, så det bliver både hurtigere og nemmere at komme over broen. Særligt PayByPlate-kunder, som betaler med nummerpladen på Storebælt, vil opnå fordele fra på mandag.

"Tidligere har PayByPlate-kunder været nødt til at anvende de blå Kort-baner. Det behøver de ikke længere. Den nye teknologi i betalingsanlægget betyder, at de mere end 400.000 kunder med PayByPlate fra på mandag kan komme hurtigere over broen gennem de grønne Ekspres-baner ligesom dem, der betaler med BroBizz, fortæller Palle Nygaard", Driftsleder for Storebælts betalingsanlæg.

Der er også penge at spare i de grønne baner. For udover at komme hurtigere over broen sparer kunder, som betaler med BroBizz eller nummerpladen, mere end 50 kr. pr. tur i en almindelig personbil.

Softwareopdatering løste fejlopkrævningerne

Selvom Storebælts betalingsanlæg som et af de eneste anlæg i verden har to måleanlæg udover kamera, har implementeringsfasen givet nogle begyndervanskeligheder, hvor nogle små biler under tre meter fejlagtigt blev opkrævet som en almindelig personbil. Efter en softwareopdatering i betalingsanlægget er fejlen blevet rettet.

"Vi arbejder mod den højeste kvalitet på 99,9 pct. og monitorerer løbende den leverede kvalitet. Vi beklager meget fejlen og de gener, den har medført for vores kunder. Fejlen er nu fundet og løst. I betalingsanlægget er det marginaler, der afgør, om en bil klassificeres som en lille bil under tre meter eller som en almindelig personbil. Fx har en Toyota IQ en længde på 2,98 meter, og en almindelig personbil er mellem 3 og 6 meter. Her skal kunden derfor være særligt opmærksom på monteret ekstraudstyr bag på bilen, da det kan have betydning for, om bilen opmåles som under tre meter, forklarer Palle Nygaard.

En nødvendig investering

Formålet med at opgradere betalingsanlægget er at sikre, at Storebæltsbroen også i fremtiden kan håndtere en stigende mængde trafik. Derfor bliver antallet af Ekspres-baner udvidet fra 4 til 6 baner i begge retninger, og hastigheden sættes op fra 30 til 50 km/t. Begge tiltag vil øge kapaciteten i anlægget.

"Trafikken på Storebælt stiger år for år. I dag kører mere end fire gange så mange over broen, som da den åbnede i 1998, og i fremtiden ventes trafikken fortsat at stige. I det nye betalingsanlæg har vi blandt andet fokuseret på kundeoplevelsen i de grønne Ekspres-baner, så kunder, som betaler med BroBizz eller nummerpladen, kan komme hurtigere over broen. Det betyder samtidig, at vi kan få endnu flere biler gennem anlægget og dermed reducere ventetiden", siger Palle Nygaard.

Opgraderingen af betalingsanlægget er et vigtigt led i Sund & Bælts digitale strategi. Ved at benytte den nyeste teknologi er betalingsanlægget blevet fuldautomatiseret. Det betyder – udover hurtigere passage gennem Ekspres-banerne – nye selvbetjeningsmuligheder for de kunder, der betaler med kort og kontant.

Arbejdet med at omlægge nummerplade-betaling til de grønne baner betyder, at skiltene over betalingsbanerne og skiltene over motorvejen skal skiftes. Frem mod mandag vil kunderne på Storebælt derfor blive mødt af vejarbejde på begge sider af betalingsanlægget. PayByPlate-kunder skal fortsat frem til på mandag køre i de blå Kort-baner.

Fakta:
• I færgernes tid krydsede cirka 8.000 biler Storebælt i gennemsnit pr. døgn. Allerede det første år efter betalingsanlægget åbnede i 1998 var trafikken mere end fordoblet. I dag passerer godt 37.000 køretøjer broen hver dag, og trafikken ventes fortsat at stige.
• 76 pct. af kunderne på Storebælt bruger automatisk betaling som BroBizz eller PayByPlate.
• Det nye udstyr i betalingsanlægget består blandt andet af et nyt klassifikationssystem, nye kameraer til nummerpladelæsning, nye LED-skilte over vejbanen og nye selvbetjeningsterminaler til kontant- og kortbetaling.
• Betalingsanlægget på Storebælt åbnede for biltrafik den 14. juni 1998 kl. 22. Allerede fra om morgenen den 14. juni holdt bilerne i kø ved det nye betalingsanlæg for at få en af de første køreture over broen. Cirka 2.000 biler kørte igennem betalingsanlægget den første aften.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

29. maj 2024 | Læs mere