Avaya vil overhale Cisco på IP-telefoni

Avaya vil være den førende leverandør af IP-telefonisystemer på det danske marked. Analytiker vurderer, at forhandlerne bliver Avayas største udfordring. Avaya tror på, at de store forhandlere snart er i hus.

Avayas mål er at blive den førende leverandør af software og hardware til IP-telefoni i Danmark inden for tre år.
Virksomheden har brugt de seneste par år på at styrke organisationen internt og mener nu, at den er klar til at udfordre Cisco, der sidder tungt på markedet.

IP-telefoni-analytiker Jesper Haumann fra Devoteam vurderer, at Avayas svageste led er forhandlerne.

? I dag har Avaya reelt kun én større forhandler. Der er derfor ikke nogen alternativ leverandør for kunderne. Alle de store spillere på markedet, som TDC og HP, har valgt Cisco som platform. Avaya vil derfor have en udfordring i at gå ind at finde andre leverandører, der er store nok, siger han.

De store snart i hus
Avaya erkender, at forhandlerne er en af de største udfordringer. Men virksomheden tror på, at de store forhandlere snart er i hus.

? Vi har i de seneste par år fået et godt forhandlernet til de mindre kunder. Det har været en stor succes for os. Vores næste udfordring er at få flere større forhandlere. I dag har vi kun én stor, men vores mål er at få tre store. Vi er pt. i dialog med nogle af de store forhandlere, der kan se en fordel i at have vores produkt som supplement, fortæller Bent Vindmar, der er landechef for Avaya i Danmark, Norge og Island.

Han baserer sin optimisme på markedets udvikling i den seneste tid:

Mere produktfokuseret
? For et par år siden blev vi sjældent inviteret med til at afgive tilbud. I dag er vi med. Konkurrencen er blevet mere produktfokuseret, hvilket er en klar fordel for os, fastslår Bent Vindmar.

Jesper Haumann bekræfter, at Avayas produkt er på omdrejningshøjde med den løsning, Cisco tilbyder:

? Avaya har et spændende produkt, der arkitekturmæssigt og teknisk kan sammenlignes med Ciscos. Avaya har en særdeles god platform, der adskiller sig på enkelte områder fra Ciscos. Det er eksempelvis en skalerbar arkitektur og en særlig mobilfeature, fastslår analytikeren.

Ud over platformen mener Jesper Haumann, at Avaya har en prisstruktur, der vil tiltrække kunder.

Cisco har fordel

? Cisco afregner ud fra en licens per telefon, hvor Avaya kører med antallet af samtidige brugere. I en virksomhed med 1.000 brugere vil alle 1.000 sjældent ringe på en gang. Avayas kunder kan derfor ud fra beregninger mindske antallet af nødvendige licenser, forklarer han.

Men Ciscos meget udbredte produktløsning har ifølge analytikeren også fordele i forhold til Avayas.

? Ciscos største fordel er, at virksomheden kan integrere sine produkter i sine routere og switche, mener Jesper Haumann.

Cisco har ikke ønsket at kommentere Avayas mål.

Analysehuset IDC vurderer, at det totale marked for IP-telefoni-systemer i Vesteuropa i 2004 lå på 5,4 milliarder danske kroner. Cisco var mere end dobbelt så stor som sin nærmeste konkurrent Siemens.

Denne artikel stammer fra fredagens trykte udgave af Computerworld.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere