Artikel top billede

Bog: Skydespillets fader udgiver ventet selvbiografi

Spildesigner John Romero skabte nogle af branchens største titler. Ny biografi går i dybden med Romeros klassiske DOOM, Quake og Wolfenstein 3D.

I 1993 lå mit speciale i dvale på min x286, mens jeg rendte rundt i gråfarvede gange og skød nazister og schæferhunde.

Hvis du ikke lige fanger, hvad det går ud på, har du aldrig spillet Wolfenstein 3D. Spillet var formentlig det første til at vise baner i 3D. En revolution.

Hvad der førte til det yderst fængende gameplay, kan nu læses i ”Doom Guy: Life in First Person”. En selvbiografi af designeren bag Wolfenstein 3D, John Romero.

I 1990’erne var Romero en pioner inden for sit felt. Ved at løfte spil fra et endimensionelt format til 3D og i førsteperson, fik spilleren en meget større fornemmelse af at være med inde i spillet.

Tilmed fik spilleren mulighed for at vælge niveau, så alle – fra grønskollinger til skarpskytter – kunne være med.

Udover Wolfenstein 3D var Romero og hans firma id Software medskaber af klassikere som DOOM og Quake.

Titlerne er dag groft sagt skabelon for stort set alt, der er kommet siden inden for genren skydespil. Sågar kodningen og dermed softwaren bag.

Biografien går også i detaljer om Romeros opvækst med blandt andet en alkoholiseret far og en bedstemor, som drev bordel.

Når knægten først var plantet foran sin Apple II, kunne han flygte ind i selvskabte verdner og designe dem præcis, som han ville.

Som en anden Steve Jobs arbejdede Romero sig op fra en ydmyg garage til et succesrigt firma med partneren John Carmack. Resten er – med en fed kliché – spilhistorie.

Titel: Doom Guy: Life in First Person / Forfatter: John Romero




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere