Artikel top billede

(Foto: Unsplash)

Disse 10 tendenser vil præge it-verdenen i de kommende år

Det kan være svært at forudse, hvilken værdi en ny softwareløsning eller -teknologi egentligt bidrager med. Gartner forudser, hvad der bliver vigtigt at holde fokus på de kommende år.

Det vrimler med softwaretilbud derude, og it-chefer og it-afdelinger skal konstant tage stilling til nye software-tilbud, der kan forbedre dit salg, optimere dine arbejdsgange eller skærpe netop din sikkerhed.

Men det bliver stadigt sværere for it-chefer og it-afdelinger at vurdere og evaluere, hvilken forretningsværdi en ny softwareløsning eller -teknologi egentligt bidrager med.

Det er et af hovedkonklusionerne i analysehuset Gartners globale prognose over de største strategiske teknologitrends, der vil præge 2024 og frem.

Rapporten finder blandt andet, at hele 60 procent af alle software-indkøbere fortryder deres køb, efter de har investeret i en given softwareløsning.

Det er særligt den hastige udrulning af kunstig intelligens, der skaber tvivl hos software-indkøberne, for man vil ikke være den, der bliver efterladt på perronen, når AI-toget først er kørt.

Og måske ikke så overraskende finder Gartner også, at der særligt er generativ AI, der vil præge en stor del af tech-verdenen de kommende år.

Her er en kort overflyvning af de ti strategiske teknologitendenser, som Gartner identificerer, bliver de vigtigste i 2024. Det kan måske gøre det lettere at navigere i, hvad der er værd at kigge nærmere på, når et nyt software-tilbud lander i indbakken.

1. Mere tilgængelig udbredt generativ AI

Kombinationen af forbedrede AI-modeller, cloud-tjenester og open source gør AI-teknologien mere tilgængelig og bredt anvendelig.

Det gør også store informationskilder mere tilgængelige, hvilket demokratiserer viden og færdigheder i virksomhederne.

I 2026 forudser Gartner, at 80 procent af virksomhederne vil bruge API ‘er og modeller med generativ AI og/eller applikationer med generativ AI i produktionsmiljøer. I begyndelsen af 2023 var det kun fem procent.

2. Risiko- og sikkerhedsstyring af AI

Demokratiseringen af AI fører til et øget behov for at sikre AI-modeller - det, Gartner kalder AI-Trism og AI-trust.

For at forhindre AI-modeller i at skabe negative konsekvenser kræver det værktøjer til proaktiv databeskyttelse. Det gælder specifikt AI-sikkerhed, modelovervågning, risikokontrol for input og output til tredjepartsmodeller og -applikationer samt modelops.

Ifølge Gartner vil de, der anvender de specifikke AI-foranstaltninger, i 2026 have elimineret unøjagtige oplysninger med op til 80 procent.

3. AI-understøttet softwareudvikling

Software-udviklere vil i stigende grad få AI-support til at kode og teste applikationer.

Der er dog i første omgang ingen grund til at frygte for sit job.

Ifølge Gartner vil AI-supporten frigøre tid og øge produktiviteten, så udviklingerne lettere kan håndtere øget efterspørgsel fra virksomhederne og bruge mere tid på strategiske aktiviteter.

4. Intelligente applikationer

Applikationerne bliver også mere intelligentere.

Det omfatter, hvad Gartner definerer som applikationer, der kan tilpasse sig og reagere hensigtsmæssigt og autonomt.

Det kan involvere intelligens i applikationer og i forskellige AI-baserede tjenester som maskinlæring, vektorlag og forbundne data, og det tilpasser sig dynamisk til brugeren, hvilket vil forbedre eller automatisere en lang række arbejdsprocesser, forudser Gartner.

5. Bedre medarbejdertrivsel

Gennem det, som Gartner kalder augmented connected workforce (ACWF), vil medarbejdernes oplevelse, trivsel og evne til at udvikle deres færdigheder blive understøttet ved brugen af intelligente applikationer og workforce analytics.

I 2027 vil 25 procent af CEO'erne bruge ACWF, forudser Gartner.

6. Kontinuerlig trusselshåndtering

Continuous Threat Exposure Management (CTEM) er en metode til løbende og systematisk at evaluere tilgængeligheden, eksponeringen og brugen organisationerns digitale og fysiske aktiver.

Ved at tilpasse CTEM til at vurdere trusselsvektorer eller forretningsprojekter, kan teknologien bruges til at afsløre sårbarheder såvel som uadresserede trusler.

Gartner forudser, at virksomheder, der prioriterer deres sikkerhedsinvesteringer baseret på CTEM, vil reducere antallet af brud med to tredjedele inden 2026.

7. Maskinelle kunder vil overgå e-handlen

Maskinelle kunder (også kaldet 'custobots') er ikke-menneskelige økonomiske aktører, der selvstændigt kan forhandle og købe varer og tjenester mod betaling.

I 2028 vil der i følge Gartner være 15 milliarder forbundne produkter med potentiale til at opføre sig som kunder, og flere milliarder vil følge i de kommende år.

Custobots-trenden vil ifølge Gartner blive mere betydningsfuld end den digitale handel. Strategiske overvejelser bør omfatte muligheder for enten at udvikle og faciliterer disse algoritmer og enheder eller endda skabe nye custobots.

8. Bæredygtige teknologier

Vi hører ofte om digitale teknologier som AI, internet of things og cloud-computing har et enormt energiforbrug og klimaaftryk. Og samtidig med at verdens tech-virksomheder kæmper om at være førende inden for netop disse teknologier, slår de sig op på at være grønne og klimavenlige, og det går sjældent hånd i hånd.

Men der er også de digitale løsninger, der i fremtiden vil bruges til at skabe bedre miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige resultater, som Gartner betegner som bæredygtige teknologier.

I 2027 vil 25 procent af CEO'ernes personlige klimakompensation være knyttet til deres indflydelse på bæredygtige teknologier, forudser Gartner.

9. Platformsteknologi

Gartner forudser, at platformsteknologi vil blive mere udbredt.

Det indebærer opbygning og drift af selvbetjente interne udviklingsplatforme, hvor hver platform er designet til at understøtte brugernes behov og er skabt og vedligeholdt af et dedikeret produktteam.

Målet er at optimere produktiviteten, brugeroplevelsen og fremskynde leveringen af forretningsværdi.

10. Brancherelevante cloud-platforme

Den sidste teknologi, Gartner forudser vil præge fremtidens tech-verden, hænger sammen med overstående.

Såkaldte ICP'er, cloud-platforme, der er skræddersyet til en bestemt branche, kan adressere brancherelevante forretningsresultater ved at kombinere underliggende SaaS-, PaaS- og IaaS-tjenester til et helt produkttilbud med komponerbare funktioner.

I dag bruger 15 procent af virksomhederne ICP'er til at fremskynde forretningsinitiativer. Men det vil stige til 70 procent i 2027, forudser Gartner.

Du kan dykke længere ned i Gartners rapport - Strategic Technology Trends 2024 – her.