Artikel top billede

(Foto: Linus Mimietz)

Den offentlige sektor i Sverige får sin egen Chat GPT

Sveriges nationale center for kunstig intelligens, AI Sweden, vil bygge en ny stor sprogmodel for Sverige og sideløbende udvikle en digital assistent, der er specielt tilpasset den svenske offentlige sektor.

Svenskerne er langt foran Danmark, når det kommer til udvikling af kunstig intelligens.

Sidste år udgav Sveriges nationale center for kunstig intelligens, AI Sweden, sin første udgave af af GPT-SW3, den første store sprogmodel for nordiske sprog, der netop er blevet gjort frit tilgængelig for virksomheder og andre organisationer.

Og nu kommer AI Sweden så med to nye store initiativer. Det skriver Computer Sweden.

Det første initiativ er at udvikle en ekstra stor sprogmodel for Sverige, som har en generel evne til at løse forskellige opgaver og interagere med eksterne værktøjer som databaser og browsere, og den vil også kunne håndtere og generere billeder og lyde.

I en første fase, frem til sommeren 2024, indsamles data til træning af modellen, og i en anden fase, der skønnes at vare frem til slutningen af 2024, trænes modellen.

Ambitionen er en familie af modeller, hvoraf den største har mindst 100 milliarder parametre. I en tredje fase vil initiativet blive opskaleret.

"For Sveriges digitale suverænitet er det afgørende, at vi har vores egen ekspertise og teknologi, da det giver os indflydelse på træningsdata og skaber kontrol over teknologien. Ved at begynde at bygge disse modeller nu, er vi på forkant med den teknologiske udvikling," siger Magnus Sahlgren, forskningschef hos AI Sweden.

Modellerne vil være åbne og tilgængelige for ændringer, finjusteringer, forskning og kommercialisering.

Det andet store initiativ fra AI Sweden er, at man vil udvikle en fælles digital assistent til den offentlige sektor ved at finjustere en stor sprogmodel, såsom GPT-SW3, ved hjælp af data genereret af folk, der arbejder i offentlige organisationer.

Assistenten fungerer ligesom Chat GPT, men er skræddersyet til den svenske offentlige sektor. Den skal være nem at bruge, og alle medarbejdere skal have adgang til den.

Tanken er, at den skal støtte dem med tekstbaserede opgaver og dermed frigøre tid til andre opgaver. Det handler blandt andet om at sammenfatte og analysere store tekstmængder, redigere tekster for at gøre dem mere læsevenlige og lave rapporter og dokumenter efter bestemte skabeloner og retningslinjer.

Men også om at klassificere dokumenter og skabe beslutningsstøtte i administrative processer og producere individualiseret støtte til borgerne.

”Det er et værktøj, som medarbejderne kan bruge, det er ikke meningen, at det skal erstatte dem. Den er heller ikke autonom, den arbejder ikke på egen hånd," siger Jonatan Permert, AI Transformation Strategist i AI Sweden.

Danmark arbejder også mod at skabe sin egen chatbot, men vi er dog langt bagefter svenskerne.

Helt konkret undersøger Digitaliseringsministeriet, Kommunernes Landsforening og ATP-mulighederne og udfordringerne ved at udvikle en offentlig dansk sprogmodel.