Franskmænd scorer millioner på dankort

Franskejede Sagem Denmark, der blandt andet leverer betalingsterminaler til det omdiskuterede chipdankort, oplever rekordvækst på det internationale marked. Selskabet kom ud af 2004 med et overskud på 20 millioner kroner.

Sagem Denmark har bidt sig fast som en af verdens førende leverandører af sikre tastatur-løsninger til blandt andet producenter af bankautomater.

Virksomheden med cirka 100 ansatte og hovedsæde i Glostrup er et datterselskab i den franske Safran Group.

I Danmark er Sagem Denmark bedst kendt som udvikler og producent af betalingsterminaler til blandt andet det omdiskuterede chipdankort.

Indførelsen af chipdankortet har øget efterspørgslen på nye terminaler i Danmark, men det er på det internationale marked, at virksomheden oplever den kraftigste vækst.

- Det danske marked ligger meget stabilt, mens vi har øget betydeligt på eksporten. For et par år siden havde vi 80 procent af vores omsætning i Danmark og 20 procent i udlandet. I dag er det omvendt, siger administrerende direktør Kaj Christiansen, Sagem Denmark.

International vækst

Sagem Denmark øgede ifølge Kaj Christiansen omsætningen med 30 procent i 2004 og kom ud af året med et overskud på 20 millioner kroner.

Sagem Denmark A/SÅrsregnskab
Millioner kroner20042003
Bruttofortjeneste71,953,9
Driftsresultat33,020,9
Resultat før skat 28,717,6
Resultat20,112,3
Egenkapital79,659,9
Antal ansatte7361
Det skyldes primært, at selskabet har fået godt fat i det amerikanske marked som leverandør af tastaturer med høj sikkerhed til flere førende producenter af bankautomater.

Sagem Denmark er aktiv med samme løsning i eksempelvis Kina, Brasilien, Indien og Rusland.

Strategien for de skandinaviske lande er dog en anden. Her er målet som i Danmark selv at levere komplette betalingsløsninger til selvbetjeningsmarkedet.

- Vi har fokus på at udbrede vores position fra Danmark til de øvrige skandinaviske lande. Vi er først på vej ind nu, men har eksempelvis i sommer leveret komplette betalingsløsninger til Norges Statsbaner, siger Kaj Christiansen.

Langsomme chipterminaler

Udover det skandinaviske marked satser Sagem Denmark på længere sigt på fortsat vækst via levering af komplette betalingsløsninger i både Europa og USA.

Sagem Denmark forventer ifølge direktøren en vækst i omsætningen på "et tocifret procenttal" i 2005. Væksten skal primært hentes på det internationale marked.

I Danmark forventes en mere stabil udvikling blandt andet som følge af udskiftning af dankortterminaler til nye med chiplæser.

Også selvom kritikken af indførelsen af det nye chipdankortet blandt andet er gået på langsomme transmissionstider på terminaler fra blandt andre Sagem.

- Vores terminaler er en del af den infrastruktur, som har været under kritik, men kigger vi på det i dag, så er vores terminaler nu nede på en transmissionstid under 10 sekunder, sådan som detailhandlen kræver, siger Kaj Christiansen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere