Discount-webhoteller i reklame-krig

Lavpris-webhotellet B-one vil have nedlagt fogedforbud mod en reklame fra konkurrenten Webunion, der på sin hjemmeside benytter B-ones logo sammen med en sammenligning af de to webhoteller. Webunion vil ikke frivilligt fjerne reklamen.

Webhotel-udbyderne B-one og Webunion vil nu have afgjort en stridighed om reklamebudskaber i fogedretten.

Begge selskaber tilbyder webhotel-løsninger i den billige ende af skalaen til primært privatbrugere.

Webunion indledte først på sommeren en reklamekrig mod B-one med en række bannere, der på Webunions hjemmeside skulle skabe opmærksomhed om en sammen-ligning af løsninger fra B-one og Webunion.

Selve sammenligningen er lavet af Webunion, og den har B-one ikke noget imod, pointerer B-ones advokat Christina Wiesner fra a4 Advokatfirma.

B-one vil imidlertid ikke acceptere, at Webunion i en række reklamer på selskabets hjemmeside som oplæg til sammenligningen har benyttet B-ones logo og i "banner-teksten har lavet sjovt med eller hånet B-one."

- Som udgangspunkt må man ikke bruge konkurrenters logo og navn i reklamer, men der er en undtagelse, hvis man laver sammenlignende reklamer, der er loyale og objektive. De her reklame er bare ikke loyale. De går over stregen på bekostning af B-one, siger Christina Wiesner.

Star Wars-reklame

Det er specielt en reklame med Star Wars-figuren Darth Vader, der har fået B-one til at se rødt.

- I teksten står der "Webunion mod B-one" og så ser man en figur, der kæmper mod Darth Vader. Over kampscenen står der "Åh B-one", og det er at gå over stregen, siger Christina Wiesner.

Den pågældende reklame er som flere andre fjernet fra hjemmesiden efter pres fra B-one.

I stedet er der nu et nyt banner, som bliver udgangspunkt for den fogedsag, som Retten i Ballerup i løbet af kort tid skal tage stilling til.

I teksten på det nye banner skriver Webunion "Undskyld? men altså". Herefter er det tilføjet, at Webunions privathotel giver mere plads end en tilsvarende løsning fra B-one.

Problemet med det nye banner er ifølge Christina Wiesner, at det kun giver mening på baggrund af de fjernede reklamer.

- Det nye banner er en reaktion på de tidligere og fremstår som en joke, der håner B-one. Det kan man måske godt synes er sjovt, men det er ikke sjovt for B-one, og vi kan ikke acceptere det, siger Christina Wiesner.

Reklamen skal væk

Med fogedsagen ønsker B-one ifølge advokat Christina Wiesner at få medhold i, at Webunion skal fjerne banneret og stoppe med at benytte B-ones logo og navn i bannerreklamer.

Hos Webunioin afviser administrerende direktør Mikkel Skipper, at den seneste reklame skulle være i strid med de gældende regler.

- Vi har fjernet fire af vores fem bannerreklamer, men vi fastholder det sidste, fordi det efter vores opfattelse må være i orden at skrive, som vi gør, siger Mikkel Skipper.

- Der er efter vores opfattelse ikke noget umoralsk eller uetisk i at sammenligne Webunion med B-one. Tværtimod er det god forbrugerinformation, siger han.

B-one er langt det største af de to selskaber og oplyser på sin hjemmeside, at det har flere end 150.000 kunder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere