B-one – den hemmelige succeshistorie

Med 150.000 kunder i 149 lande på bare tre et halvt år er lavpris-webhotellet B-one en bragende succes. Men også en af de mest hemmelighedsfulde i it-branchen.

Den, der lever stille, lever godt.

Det kunne være mottoet for Danmarks største webhotel B-one, som på trods af succes og 150.000 kunder på bare tre et halvt år holder sig i det skjulte.

Siden administrerende direktør Jacob Nordestgaard Jensen i juni 2002 sendte en pressemeddelelse ud om lanceringen af billige webhotel-produkter, har B-one holdt absolut lav profil.

Firmaet har aldrig siden henvendt sig til pressen og svarer yderst sjældent på spørgsmål fra journalister. Hvis det endelig sker, er det typisk med firmaets advokatbureau som mellemmand.

Direktør Jacob Nordestgaard Jensen selv opholder sig som regel i Dubai i de Forenede Arabiske Emirater, hvor B-one har et datterselskab.

Det er placeret i Dubai Internet City, en skattefri frihandelszone hvor mange af verdens store it-virksomheder har slået sig ned.

Ukendt regnskab

I vanlig hemmelighedsfuld ånd har B-one afvist at kommentere det kortfattede årsregnskab for 2004-2005, der nu er på gaden.

Regnskabet viser et lille overskud på 116.000 kroner, men det er langt fra hele sandheden.

Det danske regnskab dækker nemlig kun en lille del af forretningen, har B-one tidligere oplyst Computerworld.

Udover datterselskabet i Dubai har B-one også aflæggere i England og på Madeira, der er en portugisisk ø ud for Afrikas kyst.

Hvor meget B-one tilsammen har tjent på de mange kunder, står derfor hen i det uvisse.

Hurtig ekspansion

I sommeren 2004 fik Computerworld et sjældent interview med B-ones direktør Jacob Nordestgaard Jensen, som ikke siden hen er blevet offentliggjort.

Her forklarede han om B-ones strategi og udvikling.

Det har handlet om timing og hurtig ekspansion.

– Vi kom ind på markedet på det rigtige tidspunkt, sagde Jacob Nordestgaard Jensen dengang.

Han forklarede, at det var naturligt hurtigt at rykke videre til nabolandene.

Faktisk var det nødvendigt, for at levere et godt produkt til en lav pris. Sverige var første mål, og siden er det gået slag i slag.

Kunder i 149 lande

Udover de tre datterselskaber har B-one i dag salgskontorer i Tyskland og Holland.

Og gennem reklamekampagner på nettet har B-one per maj 2005 fået 150.000 kunder i 149 ud af klodens 191 lande.

Priserne vil der aldrig blive ændret på, lovede Jacob Nordestgaard Jensen.

De rykkede faktisk hele markedet, da B-one begyndte som lavpris-webhotel, mente han.

– Da vi startede, var standardprisen for et webhotel 69 kroner om måneden hos vores konkurrenter. Nu er ni kroner om måneden blevet standarden, sagde Jacob Nordestgaard Jensen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere